Come Play

Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: Come Play
Instruktør: Jacob Chase 
Produktionsår: 2020
Genre: Gyser 
Biografpremiere: d. 29. Oktober 2020   

Telia-tirsdag blev til taco-tirsdag, og Come Play kunne ingenlunde veje op for forstyrrelserne fra de nacho-gnaskende drenge, der demonstrativt huggede deres glubske tænder i skallerne, som havde de ikke fået noget at spise siden verden gik af lave. Da deres mexicanske chips endelig slap op, underholdt de os andre ved at køre fingrene rundt i det tomme bæger, samt snøfte med et interval på cirka to sekunder. Dette i en sådan grad, at jeg overvejede at tage mundbind på! Nuvel, hvis filmen havde været bedre, kunne den måske have abstraheret en lille smule for spektaklet. Dette var dog ikke tilfældet.

Come Play er en amerikansk mainstream-gyser, som højest sandsynligt kun har fået premiere i de danske biografer, grundet den nuværende corona-situation, og manglen på blockbusters.I filmen følger vi den autistiske dreng Oliver, som ikke har noget sprog. Han kommunikerer derfor via sin Ipad. En dag manifesterer der sig et monster gennem denne tablet, en høj trælignende skabning kaldet Larry, som hellere end gerne vil være venner med Oliver. Problemet er bare, at overgiver man sig til Larry, tager han en for evigt. Come Play er med på det teknologiske beat, og Larry kan derfor kun ses, hvis man kigger efter ham via sin tablets eller telefons kamera. Dette giver naturligvis grobund for utallige, og i dette tilfælde, blodfattige jumpscares, hvor der med bævende hånd søges efter Larry med Ipad’en for øjet.

Oliver forsøger naturligvis at “råbe” sine forældre op, men de har svært ved at gennemskue, om det drengen formidler, er relateret til hans autisme. De overbevises dog ret hurtigt, hvorefter familiens kamp mod Larry igangsættes på mest forudsigelige og kedsommeligste vis. Come Play genbruger de samme virkemidler igen og igen, og hvis det ikke havde været for gnaskelyde – og snøft, kan jeg ikke udelukke, at jeg havde taget mig en lille velfortjent lur. 

Come Play har tidligere hittet som kortfilm, og i dette format har, “jeg leder efter et monster med Ipad’en for øjet”-gysene, sikkert fungeret upåklageligt. Men i 1 ½ time fungerer det ikke. I så fald skulle manuskriptforfatterne have udviklet mere på konceptet, samt været mere opfindsomme og skarpe i deres virkemidler. Samtidig er dialogen mildest talt ikke skarpskåret, og skuespillet lider naturligvis under det tynde manuskript. Olivers mor Sarah spilles ellers af Gillian Jacobs, som tidligere har gjort sig fint bemærket i Netflix-serien Love.

For en fan af genren, kan det nogle gange være sjovt at se disse letvægts-mainstream-gys fra USA. Men Come Play fungerer simpelthen ikke på nogen parameter. Det er tydeligt, at man har taget en “sjov” kortfilms-idé, og så har man strakt den ud til spillefilmslængde, uden at lægge yderligere vægt til historien. Dette er der så kommet en gyselig omgang tynd te ud af.     

Come Play får 1/6 hamre:
🔨

Seneste

Tre kortfilm fra VOID

Her er tre vidt forskellige kortfilm fra tre forskellige programmer.
Tre perler med hver deres budskab.

Top 3

Top 3 er en rørende, humoristisk og godt fortalt historie om den svære kærlighed. En stor anbefaling fra VOID-filmfestivallen.

Shirley

Shirley er en spændende og interessant semibiografisk film om forfatterinden Shirley Jackson. Kvinden bag bl.a. The Haunting of Hill House, som Netflix med succes lavede til en serie.

Host

Hvis Host fik chancen, kunne den potentielt blive det nye store gyser-hit, ikke mindst da den rammer lige ind i tiden med online-møder og social distance.

Delta Zoo

VOID Film Festival præsenterer os for dette 1-1 portræt af soldaterliv.
Det er et spændende og til tider rørende portræt af unge mænd i en barsk machokultur.