Come Play

Picture of Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: Come Play
Instruktør: Jacob Chase 
Produktionsår: 2020
Genre: Gyser 
Biografpremiere: d. 29. Oktober 2020   

Telia-tirsdag blev til taco-tirsdag, og Come Play kunne ingenlunde veje op for forstyrrelserne fra de nacho-gnaskende drenge, der demonstrativt huggede deres glubske tænder i skallerne, som havde de ikke fået noget at spise siden verden gik af lave. Da deres mexicanske chips endelig slap op, underholdt de os andre ved at køre fingrene rundt i det tomme bæger, samt snøfte med et interval på cirka to sekunder. Dette i en sådan grad, at jeg overvejede at tage mundbind på! Nuvel, hvis filmen havde været bedre, kunne den måske have abstraheret en lille smule for spektaklet. Dette var dog ikke tilfældet.

Come Play er en amerikansk mainstream-gyser, som højest sandsynligt kun har fået premiere i de danske biografer, grundet den nuværende corona-situation, og manglen på blockbusters.I filmen følger vi den autistiske dreng Oliver, som ikke har noget sprog. Han kommunikerer derfor via sin Ipad. En dag manifesterer der sig et monster gennem denne tablet, en høj trælignende skabning kaldet Larry, som hellere end gerne vil være venner med Oliver. Problemet er bare, at overgiver man sig til Larry, tager han en for evigt. Come Play er med på det teknologiske beat, og Larry kan derfor kun ses, hvis man kigger efter ham via sin tablets eller telefons kamera. Dette giver naturligvis grobund for utallige, og i dette tilfælde, blodfattige jumpscares, hvor der med bævende hånd søges efter Larry med Ipad’en for øjet.

Oliver forsøger naturligvis at “råbe” sine forældre op, men de har svært ved at gennemskue, om det drengen formidler, er relateret til hans autisme. De overbevises dog ret hurtigt, hvorefter familiens kamp mod Larry igangsættes på mest forudsigelige og kedsommeligste vis. Come Play genbruger de samme virkemidler igen og igen, og hvis det ikke havde været for gnaskelyde – og snøft, kan jeg ikke udelukke, at jeg havde taget mig en lille velfortjent lur. 

Come Play har tidligere hittet som kortfilm, og i dette format har, “jeg leder efter et monster med Ipad’en for øjet”-gysene, sikkert fungeret upåklageligt. Men i 1 ½ time fungerer det ikke. I så fald skulle manuskriptforfatterne have udviklet mere på konceptet, samt været mere opfindsomme og skarpe i deres virkemidler. Samtidig er dialogen mildest talt ikke skarpskåret, og skuespillet lider naturligvis under det tynde manuskript. Olivers mor Sarah spilles ellers af Gillian Jacobs, som tidligere har gjort sig fint bemærket i Netflix-serien Love.

For en fan af genren, kan det nogle gange være sjovt at se disse letvægts-mainstream-gys fra USA. Men Come Play fungerer simpelthen ikke på nogen parameter. Det er tydeligt, at man har taget en “sjov” kortfilms-idé, og så har man strakt den ud til spillefilmslængde, uden at lægge yderligere vægt til historien. Dette er der så kommet en gyselig omgang tynd te ud af.     

Come Play får 1/6 hamre:
🔨

Seneste

Jurassic Park

Nicolai har denne gang anmeldt Steven Spielbergs uddødlige klassiker, Jurassic Park og den holder fortsat virkelig smukt og har bestemt ikke tabt noget glans, siden den udkom for 31 år siden

Keanu Reeves’ Fem Bedste Roller

En ydmyg verdensstjerne runder et meget skarpt hjørne og derfor skal hans fejres med en liste som hylder hans største bedrifter på det store lærred.
René Buchtrup giver her et bud på Keanu Reeves allerbedste roller på film.

Moviemaniac anmelder 4k-film: The Fall Guy

Moviemaniac anmelder 4k-film er tilbage og denne gang ser René nærmere på actionkomedien, The Fall Guy, med altid seværdige Ryan Gosling og Emma Blunt i hovedrollerne!

Alien: Romulus

Den nye Alien-film, Romulus, låner fra sine forbilleder, men er alligevel sin egen.
Den er skabt til at ses i biografen, hvor “ingen kan høre dig skrige”…
René Buchtrup anmelder ret så begejstret Alien: Romulus.

Begærets Dunkle Mål

Louis har kastet sig over en af det tyvende århundredes mest markante filmskikkelser, nemlig Luis Buñuel og har denne gang set den sidste af hans film, nemlig det surrealistiske mesterværk Begærets Dunkle Mål fra 1977.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Chinatown

“Forget Jake. It’s Chinatown”.
René anmelder klassikeren fra 1974 på ultra 4k blu-ray. Og sørme om den ikke står knivskarpere end nogensinde før! Se hele anmeldelsen, fra YouTube, lige her:

Trap

M. Night Shyamalan er tilbage… denne gang med en rendyrket konceptfilm, om en seriemorder, som skal flygte fra et spillested…
Josh Hartnett har sin bedste rolle i mange år og han er grunden til at filmen er seværdig.
René Buchtrup anmelder thrilleren Trap lige her:

Personal Best

I disse OL-dage, har Nicolai simpelthen anmeldt en film om både olympisk sport, om at kvalificere sig til OL og om konkurrere mod venner, der også vil kvalificere sig til OL.

Personal Best, er en særlig film, fordi den både tager sin sport virkelig seriøst og formår at fortælle et rørende og komplekst karakterdrama, mellem det, som er omtrent lige så spændende at være vidne til.