Apocalypse Now – Final Cut

Andreas Nørgaard

Andreas Nørgaard

Orginailtitel: Apocalypse Now – Final Cut. Instruktør: Francis Ford Coppola. År: 1979. Genre: Krigsfilm. Kan købes på dvd og blu-ray.

En film fra øverste hylde


En af de bedste (krigs)film, og en ægte milepæl i filmhistorien. “Apocalypse Now” mænger sig som krigsfilm med mesterværker, som “Platoon”, “Brotherhood Of War” og “Gå Og Se” på allerøverste hylde. Det er et pletfrit værk, der altid minder mig om, hvor gode film der blev lavet engang. Den er fra før Hollywood for alvor gik fra kvalitet til kvantitet. Fyrre år gammel, ja, men stadig nyskabende og frisk.


En dyster febervildelse


Filmen er baseret på Joseph Conrad’ bog, “Mørkets Hjerte”. En klassiker i litteraturhistorien, og en bog der ligger meget højt på min personlige liste. Den er trist og dyster som en kold og klam gråvejrsdag, men den rummer så ufattelig meget nerve og historie. Hver en scene er vigtig, hver en scene højner helhedsoplevelsen.


Cpt. Willard’ foruroligende odyssé i den vietnamesiske jungle er legendarisk, og meget atypisk for en krigsfilm – især på tidspunktet for filmens premiere og dens samtid. Det er nemlig ikke os-mod-dem, som i mange andre film i genren, men derimod kampen imod sig selv, og de dæmoner der følger i kølvandet på krig og rædseler. Det er fantastisk indrammet i Kurtz’ isnende monolog:

  • “I’ve seen horrors… horrors that you’ve seen. But you have no right to call me a murderer. You have a right to kill me. You have a right to do that… but you have no right to judge me. It’s impossible for words to describe what is necessary to those who do not know what horror means. Horror… Horror has a face… and you must make a friend of horror. Horror and moral terror are your friends. If they are not, then they are enemies to be feared. They are truly enemies! I remember when I was with Special Forces… seems a thousand centuries ago. We went into a camp to inoculate some children. We left the camp after we had inoculated the children for polio, and this old man came running after us and he was crying. He couldn’t see. We went back there, and they had come and hacked off every inoculated arm. There they were in a pile. A pile of little arms. And I remember… I… I… I cried, I wept like some grandmother. I wanted to tear my teeth out; I didn’t know what I wanted to do! And I want to remember it. I never want to forget it… I never want to forget. And then I realized… like I was shot… like I was shot with a diamond… a diamond bullet right through my forehead. And I thought, my God… the genius of that! The genius! The will to do that! Perfect, genuine, complete, crystalline, pure. And then I realized they were stronger than we, because they could stand that these were not monsters, these were men… trained cadres. These men who fought with their hearts, who had families, who had children, who were filled with love… but they had the strength… the strength… to do that. If I had ten divisions of those men, our troubles here would be over very quickly. You have to have men who are moral… and at the same time who are able to utilize their primordial instincts to kill without feeling… without passion… without judgment… without judgment! Because it’s judgment that defeats us.”

Det er en rystende fortælling om krigens indvirkning på folk, hvordan den piller mennesket fuldstændig fra hinanden, og genskaber det i en sløret, smadret og uhyggelig tåge.

Martin Sheen’ stenede fortællerstemme, giver hele filmen en dronende klang. “Apocalypse Now” rummer min favoritsekvens i filmhistorien: Ride Of The Valkyries. Kilgore’ helikopterangreb og udslettelse af en hel landsby til tonerne af Wagner. Dette totale amokløb – fordi der er et godt surfspot ved stranden – opsummerer filmen ret præcist.

Det er galskab og vanvid i fuld flor, og det er en sekvens, der altid flår mig op af sædet.Æstetikken i hele angrebet er dybt imponerende, og ægtheden i hver scene ophøjer det hele til et nærmest uopnåeligt niveau. Det er ikke CGI, og computeranimerede effekter. Det er ægte eksplosioner og koreografi i stor skala, der virkelig rykker noget. Jeg vil mene, at dette er det ypperste indenfor filmhåndværk.

Vi runder af


Her til sidst skal der lige hyldes nogle skuespillere. Martin Sheen og Robert Duvall, som henholdsvis Capt. Willard og galningen Kilgore, er ikke set bedre end her. Det samme kan næsten siges om Dennis Hopper som udsyret journalist, og Marlon Brando som vanviddet Kurtz. Derudover brillerer diverse skuespillere i forskellige biroller, og de er med til at gøre filmen til det den er; et mesterværk. Her i Final Cut-versionen er det mere tydeligt end nogensinde før.


Apocalypse Now – Final Cut får 7/6: 🔨 🔨 🔨 🔨 🔨 🔨 🔨

Vi låner hermed en god idé fra Filmlands Per Juul Carlsen, og smider en ekstra hammer oveni den fulde plade. Få film fortjener dette. “Apocalypse Now – Final Cut” er en af dem.


Seneste

5 fantastiske serier, der straks bør forlænges

Der er mange serier der burde stoppe, mens legen er god. Og så er der de få serier, der sagtens kan forsætte.
René Buchtrup prøver at råbe de store Hollywood-studier op med denne liste, over serier der straks bør forlænges.

Dirty Dancing

Nicolai har denne gang anmeldt af de største filmklassikere fra 80’erne og en på alle måder skøn og dybt underholdende kærlighedshistorie, som fortsat holder smukt den dag i dag.

Grandmother

Veteranen Charlotte Rampling og det unge talent, George Ferrier, gør familiedrama til en særlig oplevelse.
Tabuer, der er svære at snakke om, tages hånd om, og gøres hådgribelige og forståelige i Grandmother.

Utøya 22. juli

Nicolai har denne gang anmeldt en af nyere tids vigtigste film om en af nyere tids største menneskelige tragedier.
Det er ikke nemt, men dog nødvendigt at se, for at vide hvad der skete og hvorfor det aldrig må ske igen.

Murina

Murina er velspillet drama med flotte og imponerende skuespilpræstationer. Om en nederdrægtig patriark af en far, en underdanig mor og en teenagedatter, som har fået nok.

Don’t Make Me Go

Kræftsyg far og datter på road trip sammen, for at genforene hende med hendes forsvundne mor. Det lyder som amerikansk sødsuppe, men Don’t Make Me Go er sød, sjov og rørende, og en kæmpe anbefaling herfra.

Resten af livet

Nicolai har denne gang anmeldt en smuk, hjertevarm og samtidig hjerteskærende dansk film om behandling af sorg og savn og hvorfor det er vigtigt at gå igennem sorgen og savnet, fremfor at fortrænge det.