We Are Who We Are

Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: We Are Who We Are 
Instruktør:
Luca Guadagnino  
Produktionsår:
2020
Genre:
Drama
Set på:
HBO

We Are Who We Are er en serie af den ferme instruktør Luca Guadagnino, som i 2017 storhittede med det anmelderroste drama Call Me by Your Name, og senere lavede den stemningsfulde genindspilning af Dario Argento’s klassiske hekse-gyser Suspiria.

Nu har Guadagnino så kastet sig over serieformatet i HBO-produktionen We Are Who We Are. Serien foregår, som Call Me by Your Name, i Italien, nærmere bestemt på en amerikansk militærbase. Her følger vi nogle familier og deres teenage-børn, som lever et normadeliv fra den ene udstationering til den anden (de bor maks tre år hvert sted).

I første afsnit ankommer den nye base-leder Sarah Wilson, spillet af indie-dronningen Chloë Sevigny, samt hendes kone og søn til militæranlægget. Vi følger på nært hold sønnen Fraser, som han lunter hvileløst rundt, og lærer sine nye omgivelser at kende. Allerede her fornemmer man, at Fraser er en farverig karakter, med hans kulørte tøj, afblegede hår, og hans lidt tågede måde at agere på. Han er sært fascinerende, og er spillet sublimt af stortalentet Jack Dylan Grazer (ikke ulig Timothée Chalamet i Call Me by Your Name). Fraser møder hurtigt en etableret vennegruppe (som han begynder at hænge ud med), og snart bliver han sjælevenner med pigen Caitlin (Jordan Kristine Seamón), datter af en af basens delingsledere.

We Are Who We Are kan med rette beskrives som et coming of age-drama, et særdeles fascinerende og nuanceret portræt af basens unge mennesker. Her er der ikke tale om en banal og forudsigelig kærlighedshistorie, men en historie med eksistentielle problemstillinger som køn, seksuel orientering, rodløshed, familieliv, og ja selvfølgelig kærlighed. Nogle af disse problemstillinger er så bundet op på disse unges særlige situation som “militærbørn”.

Der er noget sært dragende over måden Guadagnino fortæller historien på. Billedligt set er der mange genistreger, som når billeder pludselig fryser, eller da der vises en række snapshots fra flere forskellige steder på basen, for at fange en fælles stemning. Det er svært at beskrive, og skal egentlig bare opleves. Musikken har også en stor betydning, og især kunstneren Blood Orange, hvis musik ofte høres gennem Frasers høretelefoner, for så til tider, med stor følelsesmæssig effekt, at brage ud i fuld hi-fi. Der er også hele afsnit, hvor man bare får lov at læne sig tilbage, og nyde den stemning, som er blandt de unge. Eksempelvis afsnittet, som mere eller mindre er en fest i et uaflåst og meget ekstravagant russisk hus, – en fest som afspejler et festfyrværkeri af følelser hos vores hovedpersoner. Det er simpelthen genialt udført.

We Are Who We Are er stor seriekunst, som alle med hang til original historiefortælling burde unde sig selv. Det er rørende og fascinerende at følge disse unge, i deres færd med at finde ud af hvem de er, og hvad deres plads i livet skal være. Og så skal skuespillet ikke forglemmes, det er vanvittig stærkt hele vejen over.                                             

We Are Who We Are får 6 ud af 6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨🔨 

Seneste

Poter Af Stål

Hvem sagde at en fornøjelig og let fordøjelig animationsfilm, ikke kan handle om race-diskrimination?
Poter Af Stål er inspireret af Sheriffen Skyder På Det Hele og minder til dels om Karate Kid. Og så er det en ret så underholdende sag.
René Buchtrup anmelder den HER:

Dream Scenario

Nicolai har denne gang anmeldt en film, der både omhandler en tilforladelig fyr der pludseligt dukker op i folks drømme og hvad der sker når stor berømmelse pludselig rammer én, der ikke er forberedt på det.

Dream Scenario er en film med mange facetter og sider til sig, udover at være en sorthumoristisk komedie og lige netop der for, er den enorm meget værd at opleve i biografen!

Pot Au-Feu

Pot au-Feu er en enormt veltilberedt film om to menneskers fælles passion for madlavning og hinanden, der tager sig tiden til at efterlade en subtil og behagelig eftersmag hos sin seer.

Drengen og Hejren

Nicolai har denne gang anmeldt den seneste film fra den japanske animé-mester, Hayao Miyazaki og han er bestemt tilbage på toppen!

Drengen og Hejren, er et smukt, poetisk og underholdende eventyr, med en enorm visuel skønhed og et virkelig filosofisk og poetisk eventyr, af den slags som Miyazaki, kun kan lave dem.

Den Grænseløse

Den Grænseløse er ikke én af de bedste Afdeling Q-film. Men det er alligevel en bundsolid og spændende krimi som er langt mere vellykket end Marco Effekten.
René Buchtrup anmelder.

Poor Things

Nicolai har denne gang anmeldt en fascinerende, unik, smuk, underholdende og vanvittig morsom film om hvad det vil sige at være menneske.

Dette er blot noget af det som Yorgos Lanthimos’ film, Poor Things, handler om, men den er dog så stor et filmisk festfyrværkeri, at man nærmest er nødt til at opleve den på et stort lærred.

Christian Bales Fem Bedste Roller

Christian Bale fylder 50 år tirsdag d. 30. januar og det skal da selvfølgelig fejres med en liste over hans bedste roller.
René Buchtrup giver sit bud på en TOP 5.