You Should Have Left

Picture of Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: You Should Have Left
Instruktør: David Koepp   
Produktionsår: 2020
Genre: Thriller, gys
Kan ses på: Viaplay, Blockbuster  

You Should Have Left er instrueret af David Koepp, som også er manden bag gyseren Stir of Echoes fra 1999. Begge film med altid gode Kevin Bacon i hovedrollen. Da jeg for mange år siden så Stir of Echoes, var jeg meget positiv, og blev godt skræmt af denne solide horror-thriller. Derfor var jeg også spændt på genforeningen af Koepp og Bacon. Ikke mindst da der igen er tale om en gyserfilm, men også grundet andre gode skuespillere på rollelisten, som eksempelvis Amanda Seyfried.

Så vidt jeg husker var Stir of Echoes en form for haunted house-gyser, og You Should Have Left er da også i den boldgade. Her følger vi ægteparret Theo (Bacon) og Susanna (Seyfried) Stetler – og deres datter Ella, spillet på fornemmeste vis af Avery Essex. Familien er ganske udsat, da Theo (som er en rig og velkendt bankmand), har været beskyldt (og frifundet) for at kvæle sin tidligere kone. Han har nu fundet sig den noget yngre kone og skuespillerinde Susanna, som han har fået Ella med. Jeg nævner aldersforskellen, da det pointeres flere gange i filmen, og også lægger til grund for en del jalousi fra Theos side. For at få lidt ro på parforholdet, beslutter familien sig for at tage på ferie sammen, og destinationen bliver et stort isoleret hus på landet i Wales. Ved ankomst er familien Stetler meget begejstrede for huset, men inden længe, begynder de at få mareridt, og Theo bliver overbevist om, at noget ondt er gemt i huset. Alt i alt en fin præmis for en gyserfilm.

Det er ikke nogen hemmelighed at You Should Have Left ikke har fået den bedste medfart hos den brede anmelderskare, og bevares der er da heller ikke tale om noget mesterværk. Filmen er dog ikke helt ueffen, og byder på en ganske spændende historie med overraskelser undervejs. Samtidig er der visuelt set tale om en flot film, hvor især det overdådige hus og den walisiske natur er værd at nævne. Og så er der skuespillet, hvilket som nævnt er mere end godkendt. Med så gedigne skuespillere kan det nok ikke undre nogen, men i denne type film er det ikke altid en selvfølge.

Så alt i alt en godkendt og seværdig gyser, som lige sniger sig op på fire hamre.

You Should Have Left får 4/6 hamre:
🔨 🔨 🔨 🔨        

Seneste

Jurassic Park

Nicolai har denne gang anmeldt Steven Spielbergs uddødlige klassiker, Jurassic Park og den holder fortsat virkelig smukt og har bestemt ikke tabt noget glans, siden den udkom for 31 år siden

Keanu Reeves’ Fem Bedste Roller

En ydmyg verdensstjerne runder et meget skarpt hjørne og derfor skal hans fejres med en liste som hylder hans største bedrifter på det store lærred.
René Buchtrup giver her et bud på Keanu Reeves allerbedste roller på film.

Moviemaniac anmelder 4k-film: The Fall Guy

Moviemaniac anmelder 4k-film er tilbage og denne gang ser René nærmere på actionkomedien, The Fall Guy, med altid seværdige Ryan Gosling og Emma Blunt i hovedrollerne!

Alien: Romulus

Den nye Alien-film, Romulus, låner fra sine forbilleder, men er alligevel sin egen.
Den er skabt til at ses i biografen, hvor “ingen kan høre dig skrige”…
René Buchtrup anmelder ret så begejstret Alien: Romulus.

Begærets Dunkle Mål

Louis har kastet sig over en af det tyvende århundredes mest markante filmskikkelser, nemlig Luis Buñuel og har denne gang set den sidste af hans film, nemlig det surrealistiske mesterværk Begærets Dunkle Mål fra 1977.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Chinatown

“Forget Jake. It’s Chinatown”.
René anmelder klassikeren fra 1974 på ultra 4k blu-ray. Og sørme om den ikke står knivskarpere end nogensinde før! Se hele anmeldelsen, fra YouTube, lige her:

Trap

M. Night Shyamalan er tilbage… denne gang med en rendyrket konceptfilm, om en seriemorder, som skal flygte fra et spillested…
Josh Hartnett har sin bedste rolle i mange år og han er grunden til at filmen er seværdig.
René Buchtrup anmelder thrilleren Trap lige her:

Personal Best

I disse OL-dage, har Nicolai simpelthen anmeldt en film om både olympisk sport, om at kvalificere sig til OL og om konkurrere mod venner, der også vil kvalificere sig til OL.

Personal Best, er en særlig film, fordi den både tager sin sport virkelig seriøst og formår at fortælle et rørende og komplekst karakterdrama, mellem det, som er omtrent lige så spændende at være vidne til.