Instruktør: Pedro Almodóvar.
År: 2006.
Genre: Drama.
Kan streames på: Filmstriben
Når nogen pludselig kommer ud for noget modbydeligt og skæbnes vrængende, så kan det være svært at vige bort fra. Samtidig kan dog også være svært at komme over et nært dødsfald og endnu svære, hvis én død, pludseligt vender tilbage.
Begge disse ting er noget som berøres i Pedro Almodóvars film Volver, fra 2006.
Noget som først og fremmest skal siges om Volver, er at det på alle måder er en af de film, hvor Pedro Almodóvars særlige stil, kommer klarest igennem.
Pedro Almodóvars særlige stil, består først og fremmest af stor passion i skuespillernes skuespil, hvor samtlige følelser er helt ude på tøjet og hvor dramaet sjældent er stille, men typisk stort og til tider, stærkt melodramatisk.
Disse ting er skam også tilfældet i denne film, samtidig med at kvinder også er stærkt i fokus og faktisk i en sådan grad, at de minutter hvor der er mænd med i denne film, nærmest kan tælles på 1 hånd.
Volver handler dog først og fremmest om Raimunda og hendes søster Sole, som i starten af filmen besøger deres gamle og blinde moster Paula, som viser sig at have en motionscykel og som har bagt kager til dem, på trods af en virkelig svag tilstand.
Meget kort tid efter det besøg, dør moster Paula og samtidig kommer Raimunda og hendes datter, Paula, ud fra en meget traumatiserende og voldsom oplevelse med Paulas far.
Raimunda & Paula beslutter sig for at fjerne alle beviser for at denne traumatiserende oplevelse har fundet sted og Raimunda sætter nu fokusset på at sætte en gammel restaurant i stand (i forbindelse med at et filmhold skal filme noget der).
Samtidig finder Raimundas søster, Sole ud af at der var en særlig grund til at moster Paula havde en motionscykel og kunne stå med bagværk til dem.
Det viser sig nemlig at én person som Raimunda & Sole troede var død, pludseligt er vendt tilbage i levende live og stærkt føler behov for sine døtres selskab, af en helt særlig grund.
Den sidste del af historien, kan måske få dette til at lyde som en form for gyserfilm (i forhold til at vende tilbage fra de døde), men dette er dog ingenlunde tilfældet eller intuitionen fra Pedro Almodóvars side af.
Volver er derimod, en virkelig hjertevarm og meget kompleks film om både at forsvinde fra fortiden og et traume, samtidig med at den også handler om at være åben for at fortiden kan vende tilbage. Det er samtidig også en ret morsom film til tider, men dog på en mere underfundig og ikke nødvendigvis lårklaskende måde.
Volver handler samtidig også om fællesskab og her særligt ment fællesskab blandt kvinder, da mænd stort-set ikke er med i denne film.
Apropos kvinder, så er skuespillet hos dem, ganske formidabelt.
I filmens primære hovedrolle, Raimunda, ses Penélope Cruz, som med denne film fik den (på det tidspunkt), første Oscar-nominering for en spansk skuespillerinde og dette var bestemt ikke uden god grund.
Penélope Cruz, er intet mindre end fantastisk som Raimunda, da hun både helt perfekt portrættere en hårdt arbejdende kvinde, der gør hvad hun kan for at passe på hendes teenagedatter og ligeså perfekt portrættere en kvinde forsøger at gennemgå et stærkt traume.
Lola Dueñas er også fantastisk i rollen som søsteren Sola, som får mistanke om at én som er død er vendt tilbage og som så skal forholde sig til det.
Meget lignende Penélope Cruz, yder Lola Dueñas en skuespilspræstation med stor følsomhed og samtidig også med en ret sjov nervøsitet, når hun skal prøve at dække over at hun kender én død person som er vendt tilbage.
Blanca Portillo skal også have virkelig stor ros for præstationen som Augustina som var nabo til tante Paula og som derfor har en tæt relation til Raimunda & Sola.
Blanca Portillo skal særligt have ros for at portrættere en kvinde med en virkelig troværdig og autentisk hjertevarme (hun giver altid 4 gange kindkys, når hun møder bekendte) og samtidig portrætterer en meget følsom kvinde der søger svar på noget særligt der skete i fortiden.
Noget som virkelig også skal roses er kameraarbejdet af José Luis Alcaine, både fordi det er med til at skabe mange smukke billeder af karaktererne og samtidig skaber en ret så særlig sanselighed, som også er et stort kendetegn ved Pedro Almodóvars film.
Der er også noget virkelig smukt underlægningsmusik af Alberto Iglesias som i den grad også er med til at gøre Volver til en meget sanselig film og også til tider, en meget poetisk film.
Alt i alt, står Volver som en af Pedro Almodóvars bedste og smukkeste film og dette er både på grund af historien, måden hvorpå Pedro Almodóvar vælger at fortælle historien, fantastisk skuespil og måden hvor der altid er en smuk balance mellem underspillende humor og reel hjerteskærende alvor.