Underwater

Nicolai Kristiansen

Nicolai Kristiansen

Originaltitel: Underwater
Instruktør:
William Eubank
År:
2020
Genre:
Sci-Fi.

Når det kommer til Sci-Fi-film om folk som er fanget og som må kæmpe mod noget for deres overlevelse, så er den største af dem alle, nok Alien fra 1979 (som så omhandler en besætning på et rumskib, som må kæmpe mod et monster,  angriber dem én efter én).

Der er lavet mange andre variationer af denne slags film og såmænd også flere film i Alien-franchisen (hele 5, indtil videre) og én der fik en idé til en ny variation af denne form var, William Eubank der i 2020 udkom med filmen, Underwater.

Som titlen antyder, foregår filmen langt under vandet og omhandler en samling videnskabsmænd/videnskabskvinder, der har været i gang med en stor boring i marinagraven i år 2050. pludseligt bliver deres boringsanlæg ramt af et jordskælv og derefter begynder en meget hastig kamp mod tiden, for at komme op mod jordens overflade, før alt braser sammen.

Desværre opdager de pludseligt også hvad der stod bag jordskælvet og derfra, bliver kampen mod overlevelse, endnu svære end den var i forvejen.

Dette er grundlæggende historien i Underwater, som kan forklares ganske kort, hvilket også hænger sammen med at filmen er rimelig kort, da den kun varer en lille halvanden times tid.

Dette skal også vise sig at være en af filmens største styrker og kvaliteter, fordi vi skal blot få minutter ind i filmen, før jordskælvet kommer og der dermed er 100% fare på færde, i resten af filmen.

En anden kvalitet, er også at filmens hold af karakterer er forholdsvis småt (6 i alt), så der ikke er alt for meget at forholde sig til som seer.

Selve hovedkarakteren er dog, Norah Price (spillet af Kristen Stewart), som meget lignende hovedkarakteren i førnævnte Alien (som også er en kvinde), er personen der skal holde hovedet koldt og hjælpe folk gennem det pludselige helvede de er havnet i, så godt som muligt.

Det skal dog også siges at instruktøren William Eubank, har lavet en form for gyser, hvor der fokuseres meget på høje lyde og det man i gyser-termer, kalder for Jump-scare (der hvor stilhed meget pludseligt afbrydes af noget stort der springer frem og skræmmer karakteren i filmen og forhåbentligt også seeren).

Da meget af Underwater, foregår i tætte gange eller lukkede rum, er der stor mulighed for benyttelse af dette, men det er dog ikke noget som virker for mig, fordi filmens brug af dette, er ret så hyppigt.

Filmen har også øjeblikke af stilstand, hvor karaktererne enten har fundet frem til et forholdsvis sikkert sted (imens de finder ud af, hvor de så skal hen) eller ikke helt ved hvor de skal hen, og i disse øjeblikke, mister Underwater desværre lidt tempo, som den dog hurtigt får op at køre igen.

I forhold til filmens skuespil, så kommer Underwater også lidt til kort her, fordi skønt der ikke er mange karakterer at forholde sig til, så er de dog ikke specielt interessante eller mindeværdige.

Men det skal dog siges, at skønt hun har haft væsentlig bedre stunder, så yder Kristen Stewart dog en ret så god præstation som Norah Price, fordi hun er virkelig god til at spille presset og særligt skinner i scener hvor hun virkelig må kæmpe for sin overlevelse (hvilket heldigvis er størstedelen af filmen).

En anden som er mindeværdig (dog på en mindre positiv måde), er komikeren T.J. Miller i rollen som videnskabsmanden, Paul Abdel. Det er meget hurtigt tydeligt at man ikke har benyttet T.J. Miller, for at se ham yde en alvorlig præstation, men snarer for at give lidt komik, hvilket særligt ses i en scene hvor videnskabsfolkene skal gøre sig klar til aktion og Paul Abdel sætter Svampebob-Firkant-sangen på.

Det er en smagssag om man finder T.J. Miller morsom, men personligt fandt jeg ham primært plat og følte ikke nogen nødvendighed for humor i denne gyserfilm.

Noget der til gengæld fungere virkelig godt er kameraarbejdet af Bojan Bazelli, som lige netop formår at skabe op til flere klaustrofobiske stemninger undervejs i filmen og hjælper til at forstærke spændingen, i scener hvor karaktererne enten flygter fra steder der er ved at falde fra hinanden eller prøver at klare sig mod filmens endelige fjende.

Filmens lyddesign af bl.a. Wayne Lemmer, David Farmer og Bob Kellough, fungere også virkelig godt, fordi selvom der gøres meget brug af høje lyde, så er der dog også mange af lydene der virkelig fungere, såsom lyde af vand der strømmer ind eller alarm-lyde på lokationer der er ved at bryde sammen.

Men er Underwater, egentlig en god Sci-Fi-gyserfilm?

At filmen er forholdsvis kort og stramt fortalt, er som nævnt et kæmpe plus for den og rent film-teknisk, fungere den også meget af tiden, samtidig med at det høje tempo giver mulighed for meget spænding.

Dog lider den også lidt af, en ikke vildt original præmis/historie, lidt flade og kedelige karakterer (bortset fra hovedkarakteren), øjeblikke hvor filmen går i stå og mister tempo og til tider lidt for meget af gyserklichéer (her med tanke på det der jump-scare).

Men skønt Underwater ikke fik specielt gode anmeldelser ved sin udgivelse i 2020, så er den dog ok underholdende til en mørk aften hvor man har lyst til gys, men samtidig kunne den dog også være meget bedre.

Underwater får 3 ud af 6 hamre:
🔨🔨🔨

Seneste

Poter Af Stål

Hvem sagde at en fornøjelig og let fordøjelig animationsfilm, ikke kan handle om race-diskrimination?
Poter Af Stål er inspireret af Sheriffen Skyder På Det Hele og minder til dels om Karate Kid. Og så er det en ret så underholdende sag.
René Buchtrup anmelder den HER:

Dream Scenario

Nicolai har denne gang anmeldt en film, der både omhandler en tilforladelig fyr der pludseligt dukker op i folks drømme og hvad der sker når stor berømmelse pludselig rammer én, der ikke er forberedt på det.

Dream Scenario er en film med mange facetter og sider til sig, udover at være en sorthumoristisk komedie og lige netop der for, er den enorm meget værd at opleve i biografen!

Pot Au-Feu

Pot au-Feu er en enormt veltilberedt film om to menneskers fælles passion for madlavning og hinanden, der tager sig tiden til at efterlade en subtil og behagelig eftersmag hos sin seer.

Drengen og Hejren

Nicolai har denne gang anmeldt den seneste film fra den japanske animé-mester, Hayao Miyazaki og han er bestemt tilbage på toppen!

Drengen og Hejren, er et smukt, poetisk og underholdende eventyr, med en enorm visuel skønhed og et virkelig filosofisk og poetisk eventyr, af den slags som Miyazaki, kun kan lave dem.

Den Grænseløse

Den Grænseløse er ikke én af de bedste Afdeling Q-film. Men det er alligevel en bundsolid og spændende krimi som er langt mere vellykket end Marco Effekten.
René Buchtrup anmelder.

Poor Things

Nicolai har denne gang anmeldt en fascinerende, unik, smuk, underholdende og vanvittig morsom film om hvad det vil sige at være menneske.

Dette er blot noget af det som Yorgos Lanthimos’ film, Poor Things, handler om, men den er dog så stor et filmisk festfyrværkeri, at man nærmest er nødt til at opleve den på et stort lærred.

Christian Bales Fem Bedste Roller

Christian Bale fylder 50 år tirsdag d. 30. januar og det skal da selvfølgelig fejres med en liste over hans bedste roller.
René Buchtrup giver sit bud på en TOP 5.