Underwater

Picture of Nicolai Kristiansen

Nicolai Kristiansen

Originaltitel: Underwater
Instruktør:
William Eubank
År:
2020
Genre:
Sci-Fi.

Når det kommer til Sci-Fi-film om folk som er fanget og som må kæmpe mod noget for deres overlevelse, så er den største af dem alle, nok Alien fra 1979 (som så omhandler en besætning på et rumskib, som må kæmpe mod et monster,  angriber dem én efter én).

Der er lavet mange andre variationer af denne slags film og såmænd også flere film i Alien-franchisen (hele 5, indtil videre) og én der fik en idé til en ny variation af denne form var, William Eubank der i 2020 udkom med filmen, Underwater.

Som titlen antyder, foregår filmen langt under vandet og omhandler en samling videnskabsmænd/videnskabskvinder, der har været i gang med en stor boring i marinagraven i år 2050. pludseligt bliver deres boringsanlæg ramt af et jordskælv og derefter begynder en meget hastig kamp mod tiden, for at komme op mod jordens overflade, før alt braser sammen.

Desværre opdager de pludseligt også hvad der stod bag jordskælvet og derfra, bliver kampen mod overlevelse, endnu svære end den var i forvejen.

Dette er grundlæggende historien i Underwater, som kan forklares ganske kort, hvilket også hænger sammen med at filmen er rimelig kort, da den kun varer en lille halvanden times tid.

Dette skal også vise sig at være en af filmens største styrker og kvaliteter, fordi vi skal blot få minutter ind i filmen, før jordskælvet kommer og der dermed er 100% fare på færde, i resten af filmen.

En anden kvalitet, er også at filmens hold af karakterer er forholdsvis småt (6 i alt), så der ikke er alt for meget at forholde sig til som seer.

Selve hovedkarakteren er dog, Norah Price (spillet af Kristen Stewart), som meget lignende hovedkarakteren i førnævnte Alien (som også er en kvinde), er personen der skal holde hovedet koldt og hjælpe folk gennem det pludselige helvede de er havnet i, så godt som muligt.

Det skal dog også siges at instruktøren William Eubank, har lavet en form for gyser, hvor der fokuseres meget på høje lyde og det man i gyser-termer, kalder for Jump-scare (der hvor stilhed meget pludseligt afbrydes af noget stort der springer frem og skræmmer karakteren i filmen og forhåbentligt også seeren).

Da meget af Underwater, foregår i tætte gange eller lukkede rum, er der stor mulighed for benyttelse af dette, men det er dog ikke noget som virker for mig, fordi filmens brug af dette, er ret så hyppigt.

Filmen har også øjeblikke af stilstand, hvor karaktererne enten har fundet frem til et forholdsvis sikkert sted (imens de finder ud af, hvor de så skal hen) eller ikke helt ved hvor de skal hen, og i disse øjeblikke, mister Underwater desværre lidt tempo, som den dog hurtigt får op at køre igen.

I forhold til filmens skuespil, så kommer Underwater også lidt til kort her, fordi skønt der ikke er mange karakterer at forholde sig til, så er de dog ikke specielt interessante eller mindeværdige.

Men det skal dog siges, at skønt hun har haft væsentlig bedre stunder, så yder Kristen Stewart dog en ret så god præstation som Norah Price, fordi hun er virkelig god til at spille presset og særligt skinner i scener hvor hun virkelig må kæmpe for sin overlevelse (hvilket heldigvis er størstedelen af filmen).

En anden som er mindeværdig (dog på en mindre positiv måde), er komikeren T.J. Miller i rollen som videnskabsmanden, Paul Abdel. Det er meget hurtigt tydeligt at man ikke har benyttet T.J. Miller, for at se ham yde en alvorlig præstation, men snarer for at give lidt komik, hvilket særligt ses i en scene hvor videnskabsfolkene skal gøre sig klar til aktion og Paul Abdel sætter Svampebob-Firkant-sangen på.

Det er en smagssag om man finder T.J. Miller morsom, men personligt fandt jeg ham primært plat og følte ikke nogen nødvendighed for humor i denne gyserfilm.

Noget der til gengæld fungere virkelig godt er kameraarbejdet af Bojan Bazelli, som lige netop formår at skabe op til flere klaustrofobiske stemninger undervejs i filmen og hjælper til at forstærke spændingen, i scener hvor karaktererne enten flygter fra steder der er ved at falde fra hinanden eller prøver at klare sig mod filmens endelige fjende.

Filmens lyddesign af bl.a. Wayne Lemmer, David Farmer og Bob Kellough, fungere også virkelig godt, fordi selvom der gøres meget brug af høje lyde, så er der dog også mange af lydene der virkelig fungere, såsom lyde af vand der strømmer ind eller alarm-lyde på lokationer der er ved at bryde sammen.

Men er Underwater, egentlig en god Sci-Fi-gyserfilm?

At filmen er forholdsvis kort og stramt fortalt, er som nævnt et kæmpe plus for den og rent film-teknisk, fungere den også meget af tiden, samtidig med at det høje tempo giver mulighed for meget spænding.

Dog lider den også lidt af, en ikke vildt original præmis/historie, lidt flade og kedelige karakterer (bortset fra hovedkarakteren), øjeblikke hvor filmen går i stå og mister tempo og til tider lidt for meget af gyserklichéer (her med tanke på det der jump-scare).

Men skønt Underwater ikke fik specielt gode anmeldelser ved sin udgivelse i 2020, så er den dog ok underholdende til en mørk aften hvor man har lyst til gys, men samtidig kunne den dog også være meget bedre.

Underwater får 3 ud af 6 hamre:
🔨🔨🔨

Seneste

Årets Film 2024 (Andreas Top 10)

2024 var et noget blandet filmår, for mig.
Det var såmænd ikke fordi der manglede gode og spændende filmprojekter, men simpelthen fordi jeg ikke fik set ret mange af dem…
Ikke godt nok, jeg ved det, men her har i altså min Top 10 for filmåret 2024.
God fornøjelse

Emilia Pérez

Nicolai har denne gang anmeldt en mexicansk musical om en transkvinde, der skal finde sig tilpas i et nyt liv.

Emilia Pérez, har meget på hjertet, men den kan dog ikke bærer alle sine ambitioner og ender med at kunne mindre end den egentlig vil.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Pusher-trilogien

Velkommen til den første 4k-anmeldelse i det nye år! René anmelder ikke blot én, men et helt boxset, som bugner af ekstra spillefilm og ekstra materiale. Det er rigeligt at snakke om, når Pusher-trilogien bli’r anmeldt…

Babygirl

Nicolai har denne gang anmeldt en erotisk thriller, som både er vovet, hed, intens og samtidig følsom og meget kompleks.

Babygirl har mange tangenter at spille på og oveordnet spiller det hele mere end godt nok til at være en biograftur værdig!

The Room

For seks år siden anmeldte René Buchtrup “verdens dårligste film” til bundkarakter. Nu har tonen fået en helt anden lyd. Læs hans (nye) anmeldelse af The Room…

Årets Film 2024 (Nicolais Top 10)

I Moviemaniacs tilbageblik på det nu forgangne år 2024, er det nu Nicolais tur til at dele ud af sine filmiske højdepunkter, hvor der så er tale om en bred perlette af både store værker og små gemte perler, som alle gjorde massivt indtryk.

Årets Film 2024 (Renés Top 10)

Filmåret 2024 har i følge René Buchtrup været fantastisk og det har kort sagt været enormt svært at fravælge film til den endelige TOP 10. Men det er selvfølgelig lykkedes, og her får I listen. Rigtig god fornøjelse..

Better Man

Hvis man vil slutte året af med et brag i biografen, som giver en lyst til at danse og hoppe ind i 2025, jamen så har Nicolai et ganske godt bud på dette, via Better Man, som fortæller historien om popikonet Robbie Williams, som så bliver skildret som en abe.