The Lost City

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: The Lost City

Instruktør: Aaron og Adam Nee

År: 2022

Genre: Romantik, Action, Komedie

Biografpremiere: d. 28. april 2022

Da jeg for et stykke tid siden så en trailer til den romantiske actionkomedie, The Lost City, grinte jeg flere gange undervejs. Jeg havde på fornemmelsen, at denne film ville blive letbenet, men sjovt selskab.

Jeg havde heldigvis ret.

Med Hollywood-stjernerne Sandra Bullock og Channing Tatum som frontfigurer i Nu Går Den Vilde Skattejagt-lignende film, og med selveste Harry Potter aka Daniel Radcliffe og legendariske Brad Pitt i mindre roller, kan det jo ikke gå helt galt.

Brødreparret, Adam og Aaron Nee, som har instrueret og skrevet filmen, har med tydelig inspiration og kærlighed til klassiske eventyrfilm, som f.eks. Indiana Jones, kreeret deres eget hyggelige filmunivers med respekt til netop denne genre. Og selvom The Lost City aldrig bliver en seriøs filmoplevelse, med plads til den store fordybelse, er det med et kærligt glimt i øjet at instruktørparret med et sprudlende manuskript og et par meget veloplagte skuespillere, hylder netop denne genre.

The Lost City handler om forfatteren Loretta, der lever af at skrive romantiske eventyrbøger, til stor begejstring for hendes mange fans, der hungrer efter hendes saftige “husmor romance” med arkæologen Angela Langmore som hovedkarakter. Dog er den populære forfatter gået lidt i stå og ret så meget på autopilot. Hun kunne egentlig godt trænge til et eventyr i privaten, og hendes største nydelse er at ligge i badekaret med en kold hvidvin. Hun er stadig ikke kommet sig over tabet af hendes (arkæolog)mand, som døde for 5 år siden. Nu bliver hun nærmest tvunget af hendes publicist, Beth (Da’Vine Joy Randolph) til at gøre bogen færdig, så hun kan kickstarte hendes bogturne, med den overfladiske covermodel fra hendes bøger, Alan (Channing Tatum).

Men efter en katastrofal start på bogturneen og nogle uheldige udtalelser fra den bundnaive, Alan, som er hemmeligt forelsket i Loretta, bliver hun kidnappet af den excentriske rigmand, Abigail Fairfax (Daniel Radcliffe), som flyver hende til ø i Atlanterhavet. Han er overbevist om at Lorettas kan oversætte nogle hellige skrifter, som kan føre ham til en forsvunden skat.

Der er ikke megen hjælp at hente fra politiet, så Alan og Beth tager sagen i egne hænder. Alan ringer sågar til en tidligere elitesoldat han kender fra et yogahold, Jack Trainer (Brad Pitt i en lille, herlig rolle), og efter et godt tip om at tracke hendes smartwatch, er de alle på vej på redningsaktion.

Men, selvfølgelig går alt galt på den lille ø, og efter en vild jagt væk fra Fairfax’ soldater, står den magtesløse Loretta (i stram palietdragt) og den forvirrede model tilbage i den farefulde jungle, hvor de er tvunget til at samarbejde.

Selvom handlingen på The Lost City er fjollet og temmelig banal, så er vi simpelthen i godt selskab i filmen fra start til slut. Der er sprudlende kemi mellem Tatum og Bullock, som helt sikkert har hygget sig under og mellem optagelserne til filmen.

Vi er jo som publikum ikke i tvivl om hvor handlingen vil hen af (What? Ender det umage par med at falde pladask for hinanden!?!) men det er bedøvende lige meget, nu når at hovedrollerne er så knivskarpe med deres komiske timing og levering af replikker. Bullock har tidligere vist, at hun snildt kan indenfor komediegenren (lige fra den actionprægede The Heat, til den letbenede, men søde, The Proposal) og hun gør hovedkarakteren Loretta både sårbar, stærk og troværdig. Channing Tatum, som overraskede gevaldigt med hans formidable timing i meta-actionkomedierne 21 Jump Street og 22 Jump Street, er den største, positive overraskelse i filmen. Med et kærligt glimt i øjet, gør han den, på overfladen, halvhjernede model til et menneske af kød og blod, man ikke kan andet end af grine og holde af.

At Radcliffe kæmper forgæves og ikke helt formår at gøre skurkerollen så troværdig som man havde håbet på, kan tilgives. Og at Brad Pitt, som actionman, har en alt for lille rolle, kan lige så. For, det er Tatum og Bullock, der er filmens helt store trumfkort i denne, hyggelige og sjove romantiske komedie.

Samtidig er det forfriskende, at man i en stor Hollywood-produktion, ser bort fra aldersforskellen på hovedrollerne (Bullock er 15 år ældre end Tatum i virkeligheden), men i stedet kigger på skuespil og kemi. For i sidste ende, er det jo det der er det vigtigste i sidste ende, ikk?

The Lost City får 4/6 hamre:

🔨 🔨 🔨 🔨

Seneste

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.

Furiosa: A Mad Max Saga

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja.
For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling.
Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse HER:

Bad Boys 4: Ride or Die

De slemme drenge ruller derud af igen, men den gode energi fra film nummer tre er der ikke meget tilbage af. Martin Lawrence er reduceret til en fjollet sidekick og Will Smith virker off og som om han slet ikke gider være med.Bad Boys 4 skal ses for de brutale og nådesløse actionscener som er ret så vellykkede.René Buchtrup anmelder

Fuld af Kærlighed

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk film, som både handler om hvad alkoholisme gør ved en familie og hvordan en familie bearbejder det og prøver, at holde sammen.

Fuld af kærlighed er hård, hjerteskærende og ofte også ret barsk, men den er samtidig virkelig menneskelig og dybt kompleks og grundlæggende værd at se og ligeledes snakke om.