Space Jam: A New Legacy

Karla Barsøe Schophuus

Karla Barsøe Schophuus

Originaltitel: Space Jam: A New Legacy

Instruktør: Malcolm D. Lee

År: 2021

Genre: Animation, komedie

Kan bl.a. streames på Blockbuster

Space Jam: A New Legacy er en sequel til den originale Space Jam fra 1996. Mange fans af den originale film har ventet meget længe på den nye film og fordi den første var sådan en stor succes, forventede mange en lige så god eller endnu bedre fortsættelse og det synes jeg også vi fik.

Filmen handler om Lebron James, den kendte basketball stjerne, som ligesom i den forrige film, bliver suget ind i en verden af tegneserier. I den gamle var det dog Michael Jorden og i denne film er rollerne byttet. I halvfemserne prøvede looney tunes karaktererne at samle et hold af basketspillere, i denne her er det Lebrons job. Lebron er blevet udfordret til en basketkamp af den onde algoritme AI-G Rhythm (Don Cheadle) som har lokket LeBrons søn, Dom (Cedric Joe) til at spille for hans hold, og hvis Lebron vil have ham tilbage, skal han vinde kampen.

Jeg synes altid det er spændende, når animation og live-action bliver blandet sammen. Jeg kan godt lide live-animation, hvis filmen formår at få overgangen mellem live-action og animation til at se bare nogenlunde troværdig ud. Det synes jeg Space Jam: A New Legacy formår og man må sige, at det ser en smule mere realistisk ud end i den originale film. Især i den endelige kamp, hvor tegnefilmskaraktererne bliver forvandlet til en bedre animeret version af sig selv.

Personligt synes jeg at toeren er bedre end den originale, men det er nok også fordi jeg ikke er vokset op med film nr. 1. Jeg synes historien er rigtig sjov og jeg kan godt lide at man får forklaret hvorfor skurken gør som han gør, det hjælper med realismen, at der er en grund til at han er ond.

Èn af mine yndlingsscener fra filmen, er der hvor Lebron og Snurre Snup er ved at samle et hold af basketspillere. De ender med at besøge en masse forskellige steder, som alle er bygget op omkring forskellige tegneserie-stilarter og det synes jeg er en rigtig sjov ide.

Mange af de animerede karaktere var også med i den første film, så derfor synes jeg det var spændende, at se hvor meget de ændrede sig fra film til film. Overraskende nok synes jeg ikke der var den største forskel udover at deres stemmer selvfølgelig var anderledes. Lola Bunny (Stemme af Zendaya) er nok den der har ændret sig mest. Selvom ændringerne ikke er store synes jeg alligevel at det var et godt valg fordi det nye design ligner en kanin mere end det ligner en pige.

Selvom filmen også er spændende er jeg nu mest tiltrukket af humoren som konstant ses gennem filmen. Det kan være svært at opretholde den humoristiske sans og det kan hurtigt bliver kedeligt eller ensformigt, men det synes jeg bestemt ikke er tilfældet her.

Space Jam: A New Legacy får 3/6 hamre:

🔨🔨🔨


Seneste

Dirty Dancing

Nicolai har denne gang anmeldt af de største filmklassikere fra 80’erne og en på alle måder skøn og dybt underholdende kærlighedshistorie, som fortsat holder smukt den dag i dag.

Grandmother

Veteranen Charlotte Rampling og det unge talent, George Ferrier, gør familiedrama til en særlig oplevelse.
Tabuer, der er svære at snakke om, tages hånd om, og gøres hådgribelige og forståelige i Grandmother.

Utøya 22. juli

Nicolai har denne gang anmeldt en af nyere tids vigtigste film om en af nyere tids største menneskelige tragedier.
Det er ikke nemt, men dog nødvendigt at se, for at vide hvad der skete og hvorfor det aldrig må ske igen.

Murina

Murina er velspillet drama med flotte og imponerende skuespilpræstationer. Om en nederdrægtig patriark af en far, en underdanig mor og en teenagedatter, som har fået nok.

Don’t Make Me Go

Kræftsyg far og datter på road trip sammen, for at genforene hende med hendes forsvundne mor. Det lyder som amerikansk sødsuppe, men Don’t Make Me Go er sød, sjov og rørende, og en kæmpe anbefaling herfra.

Resten af livet

Nicolai har denne gang anmeldt en smuk, hjertevarm og samtidig hjerteskærende dansk film om behandling af sorg og savn og hvorfor det er vigtigt at gå igennem sorgen og savnet, fremfor at fortrænge det.

Den satans familie

Baest-dokumentaren bliver anmeldt igen.
???
….fordi de har udviklet sig til en helt anden størrelse, end da den kom på dr.dk i 2019.
De er mere relevante nu, end nogensinde før. En maskine der tromler hærgende henover pandemi, landegrænser, og emsige kritikere.
All hail!