Sjæl

René

René

Originaltitel: Soul. Instruktør: Pete Docter. År. 2020. Genre: animation. Kan nu købes på blu-ray.

Pixar. Af hele mit hjerte: tak.

Tak fordi i (stadig) laver animationsfilm, som tør at tage nogle alvorlige og tunge emner op og gøre dem ..ja, hvordan skal jeg formulere det… spiselige og håndgribelige.

Ja, det lyder måske lidt underligt, men Pixar har aldrig haft berøringsangst med nogle emner.

I “Wall-E” forestillede de sig at menneskeheden havde brugt deres ressourcer og svævede rundt i rummet, uden et sted at bo, mens en charmerende robot “gjorde rent”. I “Inderst Inde” handlede det om de mange følelser man kan have, og som boblede i kroppen på teenagepigen, Riley. Og i deres (måske?) bedste film “Op“, lærte vi måske lige frem at acceptere døden og blive en smule klogere på den, i selskab med den gnavne, gamle mand, Carl.

Døden indtræffer også ret hurtigt (ligesom i “Op“) i “Sjæl“. Jazzmusikeren, Joe Gardner (original stemme af Jamie Fox) får pludselig chancen for at et spillejob med saxofonstjernen, Dorothea Williams. Hans livslange drøm synes endelig at være inden for rækkevide. Og så skvatter han ned i et kloakhul. Og dør.

Eller, det gør han hvert fald næsten. Han befinder sig snart på vej op af en særlig rulletrappe (gæt hvorhen) med en masse andre skikkelser, som åbenbart har accepteret deres skæbne. Men Joe nægter. Endelig havde han, på jorden, mulighed for at forfølge sin livslange jazzmusikerdrøm. Døden kan rende ham et vist sted.

Snart får han kringlet sig ud af situationen, og udgiver sig som en anden, og bliver mentor for den unge sjæl, kaldet 22, (original stemme af Tina Fey). Hun har dog inden interesse for at indtage et liv på jorden. Men Joe giver bestemt ikke op, og efter hjælp fra en særlig organisation, får han og 22 alligevel kringlet sig vej til jorden. Men 22 ender i hans krop i stedet, på den hospitalsstue han ligger på. Og ja, Joe ender sørme i en kats legeme!

Det lyder netop kringlet det hele. Ideen og plottet i filmen. Og ja, den er heller ikke for de allermindste, som normalt kan være med på Disney+ (Disneys streamingtjeneste, hvor filmen kan ses). Selvom den har vidunderlige slapstic moments (en lang, næsten livløs lemmedasker i hospitalstøj og en fed kat på tur, er alle 59 kr, for den månedlige abonnementspris, værd). Men filmen vil forhåbentlig gå over hovederne på de mindste. Den vil simpelthen være en smule for abstrakt i tænkningen og ikke mindst, udførelsen.

Det er dog befriende at instruktør, Pete Doctor (som også stod bag “Inderst Inde” og “Monsters. Inc.“) og Kemp Powers, der er medinstruktør på projektet, er så modige med valget af deres hovedperson. Altså, en sort, midaldrende mand, der er i tvivl om han skal sige ja tak til en fastansættelse på en skole, der kan sikre ham en pensionsordning! Men det giver så meget mening efter at rulleteksterne rammer skærmen, og man med et sageligt smil, lytter til det sidste stykke fremragende jazzmusik, komponeret af musikerne Trent Reznor og Atticus Ross.

Man har simpelthen være vidne til at anderledes, men i den grad også, særdeles medrivende og underholdende film, som tør at være sin egen og som tør stille spørgsmålet om hvad meningen med livet er. Og hvordan vi får det bedste ud af det.

Det er ikke hverdagskost at se en animationsfilm og efterfølgende sidde og tænke over de små ting i hverdagen, der gør livet noget helt særligt. Er det vel?

Så jeg takker jer, Pixar. Af hele mit hjerte: tak, fordi I har modet til at lave sådan en film.

Sjæl får 5/6 hamre:

🔨 🔨 🔨 🔨 🔨

Ekstramateriale: Udover filmen på én blu-ray skive, får vi også en bonus blu-ray skive med ekstramatriale. Stærkt! Selvom det ikke er voldsomt meget på, får vi alligevel en masse interessante klip med, blandt andet hvordan filmen er blevet til, interviews, trailere, musikkens rolle i filmen, og en masse andet.

Seneste

© Disney

Robin Hood

For mig er dette Disney’s bedste værk.
Det er ikke dybt og nyskabende som Løvernes Konge, eller visuelt betagende som Bernard Og Bianca: SOS Fra Australien.
Den er derimod “bare” charmerende og fuldstændig uimodståelig.

Volver

Nicolai har denne gang anmeldt Pedro Almodóvars Volver, som er en smuk og rørende film, som perfekt balancere mellem humor og reel alvor og som virkelig godt fortæller en historie om både at forsvinde og vende tilbage til fortiden.

Barking Dogs Never Bite

Stærk debut fra den koreanske mester!
Sort humor, skæve karakterer, og et lille drys gys, danner ramme om en stærk film.

One Flew Over The Cuckoo’s Nest

Nicolai har denne gang anmeldt en af de største og bedste film-klassikere nogensinde, om jagten på frihed i en lukket tilstand og spørgsmålet om hvem der er normal og hvem der er sindssyg.

The Lost City

Forudsigeligt, romantisk tjubang-eventyr? Who cares, for Bullock og Tatum er forrygende sammen på skattejagt i The Lost City, som er underholdende fra start til slut.

Nightmare Alley

Her i Nightmare Alley er han gået full blown noir, og det er blevet til en på mange måder mesterlig film, der dog også har sine mangler hist og her.

C’mon C’mon

Andreas har set, hvad der meget muligt kan gå hen og blive årets film.
Skøn feel good og eftertænksomt drama i visuelle og lydmæssige klæder i mesterlig klasse. Du kan le, du kan græde, du kan bruge masser af tid på bare at tænke over filmen. Den vedkommer os alle.
Et meget smukt værk!