Sjæl

René

René

Originaltitel: Soul. Instruktør: Pete Docter. År. 2020. Genre: animation. Kan streames på Disney+ fra d. 25. dec. 2020.

Pixar. Af hele mit hjerte: tak.

Tak fordi i (stadig) laver animationsfilm, som tør at tage nogle alvorlige og tunge emner op og gøre dem ..ja, hvordan skal jeg formulere det… spiselige og håndgribelige.

Ja, det lyder måske lidt underligt, men Pixar har aldrig haft berøringsangst med nogle emner.

I “Wall-E” forestillede de sig at menneskeheden havde brugt deres ressourcer og svævede rundt i rummet, uden et sted at bo, mens en charmerende robot “gjorde rent”. I “Inderst Inde” handlede det om de mange følelser man kan have, og som boblede i kroppen på teenagepigen, Riley. Og i deres (måske?) bedste film “Op“, lærte vi måske lige frem at acceptere døden og blive en smule klogere på den, i selskab med den gnavne, gamle mand, Carl.

Døden indtræffer også ret hurtigt (ligesom i “Op“) i “Sjæl“. Jazzmusikeren, Joe Gardner (original stemme af Jamie Fox) får pludselig chancen for at et spillejob med saxofonstjernen, Dorothea Williams. Hans livslange drøm synes endelig at være inden for rækkevide. Og så skvatter han ned i et kloakhul. Og dør.

Eller, det gør han hvert fald næsten. Han befinder sig snart på vej op af en særlig rulletrappe (gæt hvorhen) med en masse andre skikkelser, som åbenbart har accepteret deres skæbne. Men Joe nægter. Endelig havde han, på jorden, mulighed for at forfølge sin livslange jazzmusikerdrøm. Døden kan rende ham et vist sted.

Snart får han kringlet sig ud af situationen, og udgiver sig som en anden, og bliver mentor for den unge sjæl, kaldet 22, (original stemme af Tina Fey). Hun har dog inden interesse for at indtage et liv på jorden. Men Joe giver bestemt ikke op, og efter hjælp fra en særlig organisation, får han og 22 alligevel kringlet sig vej til jorden. Men 22 ender i hans krop i stedet, på den hospitalsstue han ligger på. Og ja, Joe ender sørme i en kats legeme!

Det lyder netop kringlet det hele. Ideen og plottet i filmen. Og ja, den er heller ikke for de allermindste, som normalt kan være med på Disney+ (Disneys streamingtjeneste, hvor filmen kan ses). Selvom den har vidunderlige slapstic moments (en lang, næsten livløs lemmedasker i hospitalstøj og en fed kat på tur, er alle 59 kr, for den månedlige abonnementspris, værd). Men filmen vil forhåbentlig gå over hovederne på de mindste. Den vil simpelthen være en smule for abstrakt i tænkningen og ikke mindst, udførelsen.

Det er dog befriende at instruktør, Pete Doctor (som også stod bag “Inderst Inde” og “Monsters. Inc.“) og Kemp Powers, der er medinstruktør på projektet, er så modige med valget af deres hovedperson. Altså, en sort, midaldrende mand, der er i tvivl om han skal sige ja tak til en fastansættelse på en skole, der kan sikre ham en pensionsordning! Men det giver så meget mening efter at rulleteksterne rammer skærmen, og man med et sageligt smil, lytter til det sidste stykke fremragende jazzmusik, komponeret af musikerne Trent Reznor og Atticus Ross.

Man har simpelthen være vidne til at anderledes, men i den grad også, særdeles medrivende og underholdende film, som tør at være sin egen og som tør stille spørgsmålet om hvad meningen med livet er. Og hvordan vi får det bedste ud af det.

Det er ikke hverdagskost at se en animationsfilm og efterfølgende sidde og tænke over de små ting i hverdagen, der gør livet noget helt særligt. Er det vel?

Så jeg takker jer, Pixar. Af hele mit hjerte: tak, fordi I har modet til at lave sådan en film.

Sjæl får 5/6 hamre:

🔨 🔨 🔨 🔨 🔨

Seneste

Sophie Scholl

Tankevækkende og dybt rørende antikrigsfilm om mennesker, der turde kæmpe imod naziregimets ondskab.

You Should Have Left

David Koepp, som også instruerede den isnende Stir of Echoes, leverer med You Should Have Left en habil gyser med fint skuespil af Kevin Bacon og Amanda Seyfried.

Grave Of The Fireflies

Japansk animeret krigsfilm, der både rører og ryster dig.
Animation er ikke altid kun for børn!

Vivarium

Vivarium leverer en anderledes gysende, og til tider sorthumoristisk oplevelse. Billederne og skuespillet vækker et underliggende ubehag, ikke ulig det David Lynch også mestrer i film som Lost Highway og Mulholland Drive.

Årets film 2020

Der er kommet en masse gode og interessante film i 2020.
Nogle på redaktionen er meget glade, og nogle er lettere skuffede. Læs deres liste over, hvilken film de har været gladest for.

Sjæl

Tak, fordi I tør være så modige, Pixar. I er ikke bange for at jonglere med tunge og svære emner, og gøre dem håndgribelige for sit publikum. Sjæl er endnu et pletskud!