Kadaver

Jacob Faurholt

Jacob Faurholt

Originaltitel: Kadaver  
Instruktør: Jarand Herdal 
Produktionsår: 2020
Genre: Gys
Kan streames på: Netflix

Norge er klar med  deres første Netflix-produktion i form af gyseren Kadaver. Filmen lander selvfølgelig på tjenesten lige op til Halloween, hvilket jo er ret passende. Og den kan fint anbefales, hvis man vil gøre lidt ekstra ud af denne gysende “højtid”.

I Kadaver følger vi en familie på tre, far (Jacob), mor (Leonora), og deres datter Alice. Den mest centrale karakter er moren Leonora, en teater-skuespillerinde, som sammen med sin lille familie, forsøger at overleve i en post-apokalyptisk verden efter en atomkatastrofe. Katastrofen skyldes muligvis en krigshandling fra Rusland, eller en ulykke. Vi ser i starten diverse avisoverskrifter, som stiller spørgsmålet: Er det en krigerisk handling, eller er der tale om en ulykke? Nuvel, skaden er sket, og hvad der er tilbage er ødelagte bygninger, og en ekstrem mangel på føde.

En dag opstår der dog et lille lys i mørket, da en mand på gaden inviterer folk til teaterforestilling inkl. mad (!). Dette skal finde sted på byens kæmpemæssige hotel, som lysende og majestætisk toner op på en bakketop, og som udmærker sig ved, at være den eneste bestående bygning i miles omkreds. Familien takker glade (og noget mistroiske) ja til invitationen, de er simpelthen for udmattede til fornuftig skepsis. Dette bliver naturligvis skæbnesvangert. På hotellet bor en tidligere teaterdirektør, som arrangerer disse forestillinger for de desperate folk på gaden. Han iscenesætter disse uskyldige mennesker i en forestilling, hvor alt langtfra er som antaget.

Kadaver er en flot udført genrefilm. Konceptet er ganske fint, og visuelt er den ret cool. Ikke mindst når man ser hotellet, og det atomhærgede landskab på afstand. Når filmen så alligevel ikke trækker mere end tre hamre hjem, er det simpelthen fordi, at man ikke formår at få kød nok på den ellers fine historie. Der går får meget “katten efter musen-jagt” i den, og man savner noget mere dybde samt interaktion mellem filmens karakterer. Det er set mange gange før i denne genre, at karakterene halter, og opfindsomheden mangler. Men hvis man er fan af gysergenren, er der ingen grund til at gå udenom dette norske bud på en halloween-gyser, den er trods alt seværdig.                             


Kadaver får 3/6
🔨🔨🔨

Seneste

The Silencing

The Silencing går på ingen måde over i thriller-historien, men hvis man har hang til dystre mordgåder og menneskejagt, kan den snildt anbefales.

Klub Kranium (Dark Blossom)

Tre nordjyske emoer. En coming-of-age fortælling. Et smittende bekendtskab. Klub Kranium er en charmerende dokumentarfilm på dette års CPH:DOX

Pusher

Brutalt indblik i den københavnske underverden, og den organiserede narkohandel der foregår der.
Nicolas Winding Refn og Kim Bodnia sprænger alle rammer i dette mesterværk!

Soldaten

Råt og usminket portræt af et menneske med krigstraumer.
Den stiller skarpt på alternative behandlingsformer og giver desuden et meget ærligt fokus på mennesket fremfor diagnosen PTSD.

Red Screening

Red Screening kan på det varmeste anbefales. Den er ikke for sarte sjæle, da den er ganske eksplicit i sine blodsudgydelser, men alle fans af horror-genren burde hilse den velkommen.

Raising A School Shooter

Det dansk/svenske instruktørpar Frida og Lasse Barkfors stiller skarpt på skoleskyderier i USA og de forældre, som står tilbage med deres børn som mordere. En skræmmende vigtig dokumentarfilm på dette års CPH:DOX.

A Man and a Camera

En mand tøffer rundt i en lille hollandsk by med et kamera, filmer folk og siger ikke ord. Lyder det mærkeligt? Det er det også. A Man And A Camera lever i den grad op til titlen.

De Skrigende Halse

Hylemorsomt indblik i 80’ernes punkmiljø i København.
Folk er nogle idioter, der tager sig selv alt for højtideligt.
Undtagen Ronni-drengen, der bare prøver at please alle andre, og undgå at skide i bukserne….. Men altså det er svært, når man tager nervemedicin, og der kommer blod i lokummet!