Fast & Furious 10

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: Fast X

Instruktør: Louis Leterrier

År: 2023

Genre: Action

Kan bl.a. streames på Blockbuster

Filmen blev set i Bio City, Aarhus

Jeg behøvede ikke engang spørge min spådomskugle, for at kunne forudse de andre, danske anmelderes reaktioner på den nye Fast & Furious-film.

De er mildest talt ikke begejstrerede for den.

Hvis vi skal kigge på det objektivt, er det fuldt forståeligt, at der er nået et vist mætningspunkt. Den lange bil og fræs-franchise er nu oppe på 11 spillefilm, hvis vi tæller Hobbs & Shaw-filmen fra 2019 med i regnestykket. Vin Diesel og co. startede tilbage i 2001 med en simpel film, om en nyuddannet politimand (spillet af Paul Walker) der gik undercover, for at trænge ind i L.A.’s underverden. Han endte med at joine lederen af en racergruppe og vupti, så startede et venskab og flere film blev snart til.

Men hvem skulle have troet at bilfilmene om ulovligt gaderæs, skulle ende ud i flere film, hvor biler fløj fra bygning til bygning, hvor biler kørte med bankbokse og hvor biler, forvandlet til rumraketter, nåede helt ud til månen(!!!)?

Nej, franchisen har i den grad vokset sig større og vildere, og det har skræmt en del mennesker væk. De har hovedrystende forladt biluniverset, og brokket sig med en buldrende og utydelig mumlen, som de var selveste Vin Diesel. Jeg holder stædigt fast at synes at filmene under den ufattelige larm, stadig har et lille hjerte, der banker for karaktererne og at humoren redder det meste med et glimt i øjet.

Men, hva’ så med den nye film i rækken? Holder den (også) ?

Tilbage i Fast 5 fra 2011 (bilseriens bedste film) nedkæmpede Toretto og co. den brasilianske narkobaron, Hernan Reyes. Han både mistede sin formue, men også sit liv. Han søn, Dante (spillet af Jason Momoa) er denne films skurk og har i årevis lagt skumle planer for at hævne sig. Han vil ødelægge alt hvad Dom elsker, og dræbe alle han har nær. Der er kort sagt no mercy fra Dante, som har planer om at bombe det halve af Rom, for at få Dons opmærksomhed. Skruppelløs, nådesløs og skingrende psykopat. Så må de “gamle mænd i nye biler” igen kridte banen op og alliere sig med gamle bekendte for at stoppe den nye skurk.

Snart står Dom og grubler over begivenhedernes gang i den italienske hovedstad, mens han og banden er blevet efterlyst i hele verden og har sikkerhedstjenesten, The Agency, lige i hælene af dem. Letty er blevet fanget og er nu fængslet i et tophemmeligt fængsel. Hans søn er med nød og næppe blevet reddet af hans onkel Jakob (John Cena) og flygter til et safe spot. Og Roman, Tej og Ramsey (Tyrese Gibson, Ludacris og Nathalie Emmaunel) finder ud af at de er blevet hacket og alle deres penge er væk. De har brug for våben og gear for at slå tilbage.

Dante har skabt kaos omkring ham, og selv den “gamle skurk” fra Fast 8, Cipher (spillet af Charlize Theron) kalder ham for “djævlen”. Hun prøver at få Letty fri fra fængslet, så de kan hjælpe Dom og de andre i kampen mod den, ja, nye skurk.

Egentlig foregår der meget mere og få overraskelser har den nye instruktør i Fast-franchisen, Louis Leterrier, da også i ærmet. Men det samlede resultat skriger til himlen på at den “nye dreng i klassen” ikke formår at gøre Fast 10 til en vellykket affære. Der er simpelthen for meget der halter i sidste ende.

Selvom serien er gået fra (næsten) realistisk bilfræs i gaderne, til overdrevent og totalt urealistisk bilfræs til vands, til lands OG i luften, så er det som om at Fast-filmene tidligere forblev jordnære, pga. karaktererne. Men de velkendte karakterer handler og siger nu ting, som virker stupide og decideret åndsvage. Vin Diesel lyder stadig om en brummende bilmotor, og det er på sin vis fint nok. Men i de tidligere film, kunne man da vriste et enkelt smil eller ligefrem en kæk one-liner ud af ham. Nu er bilmotoren bare gået i tomgang.

Roman og Tej er ikke længere sjove, og er reduceret til to trælse dukker, man i stilhed beder om at klappe i, når de står og joker og fyrer usjove one liners over disken. Om det skyldes filmens manuskriptforfattere, eller at de simpelthen bare ikke gider filmene længere, vides ikke. Siden Fast 5 har de været filmenes comic relief, der har joket med alt det der har virket usandsynligt på et herligt metaplan.

Og hva’ er der med de tidligere skurke, som pludselig er blevet good guys? Truslen fra 8’eren, Cipher, hjælper hendes fjendes fjende (ja, det siger hun selv), men hvorfor allierer hun sig ikke bare med Dante? Og skurken fra den tidligere film, Jakob, er nu reduceret til en rigtig hygge-onkel (bogstaveligt talt), som sætter mix tapes på i bilen, og rocker med nevøen til 90’er-dance musik.

Hvis så bare at filmens actionscener ville have samme wauv-effekt, som i film 5-8, ville meget kunne tilgives, og popcornene ville glide nemmere ned. Men det er desværre alt for tydeligt, at et meste er blevet lavet færdigt i klipperummet, hvor special-effekterne er blevet lagt på efterfølgende. Med et mastodont budget på hele 340 millioner dollars (!) er den nye Fast-film den dyreste i rækken. Men hvorfor ser de mange eksplosioner så så fesne ud? Er det meningen at man skal at det ikke er virkeligt, eller?

Med en spilletid på 2 timer og 21 minutter er Fast & Furious 10 simpelthen en alt for lang affære, der kun med få højdepunkter, reddes lidt af Jason Momoa, som har en fest i rollen som Dante. Man kan tydeligt mærke hans inspiration fra Heath Ledgers The Joker-rolle. Dejligt uforudsigelig og legesyg, og en herlig modstander til det sammentømrede Fast-hold på den anden side.

Før havde Fast-filmene et glimt i øjet og selvom tingene blev alvorlige, udførte Vin Disel og co. de hæsblæsende stunts med et kækt smil på deres læber. Nu er netop det glimt i øjet væk, og smilet er stivnet. Er det simpelthen fordi charmebøffen Dwayne “The Rock” Johnson mangler i franchisen?

Hvis de afsluttende Fast & Furious-film (der kommer 2 mere!) ikke skal ende som en ildebrand på Le Mens-banen (fin bilmetafor, hva’?), kræver det simpelthen nye boller på suppen for hele holdet bag serien. Nogen skal ryste posen, før det bliver en decideret fadæse.

Jeg tror stadig på Dom og co. og krydser fingre for to halsbrækkende og afsluttende Fast-film!

Fast & Furious 10 får 2/6 hamre:

🔨🔨

Seneste

Twisters

Nicolai har denne gang anmeldt den nye Twister-film, Twisters, som prøver at opgradere 90’er-klassikeren om adrenalinjunkier som jæger tornadoer. Lykkedes opgraderingen? Ikke helt, men dele af filmen redder den fra at blive en total katastrofe.

Gondola

Nicolai har denne gang anmeldt en film om 2 gondolfører i en gregoriansk landsby, som bliver forelsket.

Det er en film uden nogen sagte ord og det er slet og ret, en af årets største filmiske fornøjelser, som er helt perfekt at opleve i biografen, i disse grå tider!

Godzilla x Kong: The New Empire (4k uhd)

Den nye Godzilla/King Kong-film er én stor undskyldning for at se en radioaktiv øgle og kæmpe-abe slås mod endnu en giga-abe, der ridder på en is-øgle i fremmed portal-verden (!!!) Godzilla x Kong: The New Empire er den femte i Monsterverse-universet og René Buchtrup anmelder den her til hjemmebiografen.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Stand By Me

“So darling, darling stand by me”. Ja, teksten kender i jo godt, men hva’ med 80’er-filmen den nu stammer fra. Hvordan er den ved et gensyn her i 2024? Se med her hvor René fra Moviemaniac anmelder 4k-film igen.

Stor som en sol

Nicolai har denne gang anmeldt en dansk musikdokumentar, som i disse dage er semi-aktuel, da filmens omhandlende band, spiller 3x koncerter i Parken.

Stor som en sol, er helt overordnet en virkelig smuk, virkelig underholdende og ret så anderledes dokumentar om den kreative proces.

Til Verdens Ende

Viggo Mortensens instruktør-take på den traditionelle western er blevet til en fintfølende og næsten poetisk én af slagsen.
Vicky Krieps stjæler billedet som kvindelige hovedrolle, Vivienne.
René Buchtrup anmelder Til Verdens Ende.

Knox Goes Away

Nicolai har denne gang anmeldt en film om en lejemorder med opbyggende demens og det er bestemt lige så specielt og hjerteskærende, som det måtte lyde.

Knox Goes Away er ikke fejlfri, men når den dog fungere, er den dybt fremragende og er grundlæggende, meget værd at se i biografen.