Fast & Furious 10

Picture of René Buchtrup

René Buchtrup

Originaltitel: Fast X

Instruktør: Louis Leterrier

År: 2023

Genre: Action

Kan bl.a. streames på Blockbuster

Filmen blev set i Bio City, Aarhus

Jeg behøvede ikke engang spørge min spådomskugle, for at kunne forudse de andre, danske anmelderes reaktioner på den nye Fast & Furious-film.

De er mildest talt ikke begejstrerede for den.

Hvis vi skal kigge på det objektivt, er det fuldt forståeligt, at der er nået et vist mætningspunkt. Den lange bil og fræs-franchise er nu oppe på 11 spillefilm, hvis vi tæller Hobbs & Shaw-filmen fra 2019 med i regnestykket. Vin Diesel og co. startede tilbage i 2001 med en simpel film, om en nyuddannet politimand (spillet af Paul Walker) der gik undercover, for at trænge ind i L.A.’s underverden. Han endte med at joine lederen af en racergruppe og vupti, så startede et venskab og flere film blev snart til.

Men hvem skulle have troet at bilfilmene om ulovligt gaderæs, skulle ende ud i flere film, hvor biler fløj fra bygning til bygning, hvor biler kørte med bankbokse og hvor biler, forvandlet til rumraketter, nåede helt ud til månen(!!!)?

Nej, franchisen har i den grad vokset sig større og vildere, og det har skræmt en del mennesker væk. De har hovedrystende forladt biluniverset, og brokket sig med en buldrende og utydelig mumlen, som de var selveste Vin Diesel. Jeg holder stædigt fast at synes at filmene under den ufattelige larm, stadig har et lille hjerte, der banker for karaktererne og at humoren redder det meste med et glimt i øjet.

Men, hva’ så med den nye film i rækken? Holder den (også) ?

Tilbage i Fast 5 fra 2011 (bilseriens bedste film) nedkæmpede Toretto og co. den brasilianske narkobaron, Hernan Reyes. Han både mistede sin formue, men også sit liv. Han søn, Dante (spillet af Jason Momoa) er denne films skurk og har i årevis lagt skumle planer for at hævne sig. Han vil ødelægge alt hvad Dom elsker, og dræbe alle han har nær. Der er kort sagt no mercy fra Dante, som har planer om at bombe det halve af Rom, for at få Dons opmærksomhed. Skruppelløs, nådesløs og skingrende psykopat. Så må de “gamle mænd i nye biler” igen kridte banen op og alliere sig med gamle bekendte for at stoppe den nye skurk.

Snart står Dom og grubler over begivenhedernes gang i den italienske hovedstad, mens han og banden er blevet efterlyst i hele verden og har sikkerhedstjenesten, The Agency, lige i hælene af dem. Letty er blevet fanget og er nu fængslet i et tophemmeligt fængsel. Hans søn er med nød og næppe blevet reddet af hans onkel Jakob (John Cena) og flygter til et safe spot. Og Roman, Tej og Ramsey (Tyrese Gibson, Ludacris og Nathalie Emmaunel) finder ud af at de er blevet hacket og alle deres penge er væk. De har brug for våben og gear for at slå tilbage.

Dante har skabt kaos omkring ham, og selv den “gamle skurk” fra Fast 8, Cipher (spillet af Charlize Theron) kalder ham for “djævlen”. Hun prøver at få Letty fri fra fængslet, så de kan hjælpe Dom og de andre i kampen mod den, ja, nye skurk.

Egentlig foregår der meget mere og få overraskelser har den nye instruktør i Fast-franchisen, Louis Leterrier, da også i ærmet. Men det samlede resultat skriger til himlen på at den “nye dreng i klassen” ikke formår at gøre Fast 10 til en vellykket affære. Der er simpelthen for meget der halter i sidste ende.

Selvom serien er gået fra (næsten) realistisk bilfræs i gaderne, til overdrevent og totalt urealistisk bilfræs til vands, til lands OG i luften, så er det som om at Fast-filmene tidligere forblev jordnære, pga. karaktererne. Men de velkendte karakterer handler og siger nu ting, som virker stupide og decideret åndsvage. Vin Diesel lyder stadig om en brummende bilmotor, og det er på sin vis fint nok. Men i de tidligere film, kunne man da vriste et enkelt smil eller ligefrem en kæk one-liner ud af ham. Nu er bilmotoren bare gået i tomgang.

Roman og Tej er ikke længere sjove, og er reduceret til to trælse dukker, man i stilhed beder om at klappe i, når de står og joker og fyrer usjove one liners over disken. Om det skyldes filmens manuskriptforfattere, eller at de simpelthen bare ikke gider filmene længere, vides ikke. Siden Fast 5 har de været filmenes comic relief, der har joket med alt det der har virket usandsynligt på et herligt metaplan.

Og hva’ er der med de tidligere skurke, som pludselig er blevet good guys? Truslen fra 8’eren, Cipher, hjælper hendes fjendes fjende (ja, det siger hun selv), men hvorfor allierer hun sig ikke bare med Dante? Og skurken fra den tidligere film, Jakob, er nu reduceret til en rigtig hygge-onkel (bogstaveligt talt), som sætter mix tapes på i bilen, og rocker med nevøen til 90’er-dance musik.

Hvis så bare at filmens actionscener ville have samme wauv-effekt, som i film 5-8, ville meget kunne tilgives, og popcornene ville glide nemmere ned. Men det er desværre alt for tydeligt, at et meste er blevet lavet færdigt i klipperummet, hvor special-effekterne er blevet lagt på efterfølgende. Med et mastodont budget på hele 340 millioner dollars (!) er den nye Fast-film den dyreste i rækken. Men hvorfor ser de mange eksplosioner så så fesne ud? Er det meningen at man skal at det ikke er virkeligt, eller?

Med en spilletid på 2 timer og 21 minutter er Fast & Furious 10 simpelthen en alt for lang affære, der kun med få højdepunkter, reddes lidt af Jason Momoa, som har en fest i rollen som Dante. Man kan tydeligt mærke hans inspiration fra Heath Ledgers The Joker-rolle. Dejligt uforudsigelig og legesyg, og en herlig modstander til det sammentømrede Fast-hold på den anden side.

Før havde Fast-filmene et glimt i øjet og selvom tingene blev alvorlige, udførte Vin Disel og co. de hæsblæsende stunts med et kækt smil på deres læber. Nu er netop det glimt i øjet væk, og smilet er stivnet. Er det simpelthen fordi charmebøffen Dwayne “The Rock” Johnson mangler i franchisen?

Hvis de afsluttende Fast & Furious-film (der kommer 2 mere!) ikke skal ende som en ildebrand på Le Mens-banen (fin bilmetafor, hva’?), kræver det simpelthen nye boller på suppen for hele holdet bag serien. Nogen skal ryste posen, før det bliver en decideret fadæse.

Jeg tror stadig på Dom og co. og krydser fingre for to halsbrækkende og afsluttende Fast-film!

Fast & Furious 10 får 2/6 hamre:

🔨🔨

Seneste

The Apprentice

Nicolai har denne gang anmeldt en film om ingen ringere end Donald Trump og hans rejse mod storhed.

Og i forhold til en film om en mand, der går fra at besidde lidt, til at besidde meget, så er der tale om en meget underholdene og meget interessant film om en meget kontroversiel person.

Moviemaniac anmelder 4k-film: Anchorman

Anchorman er muligvis meget plat, men der er faktisk en mening med galskaben.
Filmen har tyve års jubilæum og kan nu købes på 4k UHD blu-ray.
René Buchtrup anmelder den lige HER:

The Wild Robot

Nicolai har denne gang anmeldt en animationsfilm om en robot i vildmarken, som skal lære hvad det vil sige, at opfostre et barn og skabe venskab med vilddyr. Det er en virkelig fremragende, morsom, rørende og virkelig underholdende film, som alle og enhver (uanset aldersgrupper), bør kunne få noget ud af

Beetlejuice (4k UHD)

Nicolai har anmeldt 80’er-klassikeren, Beetlejuice, i anledningen af dens udgivelse på 4k ultra blu-ray. Og skulle man være i tvivl, om Beetlejuice holder endnu, så behøver man ej at tvivle, fordi Beetlejuice, er bestemt forsat en super underholdende og super sjov gyserkomedie.

Lee

Nicolai har denne gang anmeldt den nye film om krigsfotografen, Lee og der er i den grad tale om en smuk og meget gribende film om en kvinde der kæmpede sin sig for at dokumentere rædslerne under 2. Verdenskrig

Furiosa: A Mad Max Saga (4K UHD)

Kan Furiosa hamle op med sin forgænger, Fury Road? Både ja og nej. Men mest ja. For Furiosa prøver ikke det samme som sin forgænger (heldigvis for det!) og giver os i stedet mere dybde i universet og mer’ historiefortælling. Læs René Buchtrups begejstrede anmeldelse af actionbaskeren, som endelig kan købes på 4k-skive!

All of Us Strangers (blu-ray anmeldelse)

Nicolai har denne gang genset én af 2024’s største filmoplevelser på blu-ray. Andrew Haighs “All Of Us Strangers” er et smukt og dybt mesterværk, som ingen filmelsker bør snyde sig selv for at se.