Bennys Badekar

Nicolai Kristiansen

Nicolai Kristiansen

Instruktør: Jannik Hastrup & Flemming Quist Møller.
År: 1971.
Genre: Animationsfilm.
Kan streames på: Blockbuster.

Walt Disney, sagde engang; Laughter is timeless, imagination has no age and dreams are forever.

Disse ord havde Walt Disney ganske ret i, fordi der findes ingen grænser for fantasien, så snart den slippes løs og fantasien kan varer ved i uendeligheder, hvis blot der holdes fast på den.

2 danske herre som i den grad gjorde dette, var Jannik Hastrup & Flemming Quist Møller, da de i 1971, udkom med Bennys Badekar.

Bennys Badekar er baseret på en billedbog som Flemming Quist Møller udkom med i 1969 og før den så udkom som film i 1971, havde han sammen med Jannik Hastrup, forsøgt sig med andre lignende legesyge og antiautoritære tegnefilm, som ikke var blevet særlig godt modtaget.

Men siden kom der en anden tidsånd og Bennys Badekar blev dermed en stor succes som film i 1971.

Men hvad er det der i så fald, er særligt ved Bennys Badekar?

Først og fremmest, er den exceptionelt løst fortalt og har som sådan ingen egentlig handling.

Den omhandler en ung knægt ved navn Benny, der i starten af filmen, leger krig i dagligstuen.

Pludseligt kommer Bennys Mor og Bennys mors kæderygende veninde forbi og vil gerne have at Benny smutter ud og leger i gården.

Ude i gården, møder Benny så en veninde der har fanget en fisk og dette giver lynhurtigt idéen om at det skal Benny da også.

Benny får så pigens fiskenet (i bytte for en brandbil), Benny fanger en haletudse, Benny kommer hjem og er beskidt, Benny tager et karbad og derfra slippes fantasien løs.

Bennys Badekar er også en virkelig kort film med blot 41 minutters spilletid med dette er samtidig også lige netop dét, som gør den uhyre essentiel som børnefilm, i forhold til hvor meget og hvor lang børnenes koncentration kan være i de unge år (3,4,5 år).

Hele filmens form (så snart Benny kommer under fantasiens dybe vand ), er egentlig også blot at Benny & haletudsen møder en eller nogle skikkelser (2 fulde skelet-pirater, en blæksprutte, en krabbe og nogle havfruer), som så synger en sang og så er det videre.

Dette er dog samtidig også en genialitet, da filmen aldrig på noget tidspunkt taber tempo, men altid er et nyt og spændende sted på vej hen.

En anden og helt særlig genialitet ved Bennys Badekar, er hvordan den på alle måder fungerer til alle aldre!

Noget som jeg særligt lod mærke til ved gensynet, var hvor bramfri den virkelig er! Her ikke bare ment i forhold til Bennys mors kæderygende veninde, men samtidig sproget, hvor ord som hold kæft og andre ord, bruges helt frit og uden tanker på aldrene på dem som måtte se filmen.

Derudover, er filmens animation og tegnestil også virkelig fænomenal og noget som knap så mange danske tegnefilm, siden har kunne leve op til eller overgå.

Dette er både fordi filmen er ekstrem farverig, men samtidig fordi man virkelig føler at de 4 herrer (deriblandt Jannik Hastrup), uden tvivl har haft det virkelig sjovt med at tegne filmen. Samtidig så minder tegnestilen også på flere tidspunkter, faktisk også som noget der er taget ud af en klassisk dansk billedbog, hvilket blot forstærker dens tidløshed.

Tegnernes legesyghed, ses særligt i scenen med Blækspruttesangen, hvor der virkelig gives gas med diverse farver.

Apropos Blækspruttesangen, så er sangene fra Bennys Badekar, også fantastiske og evige ørehængere, som stadigvæk holder smukt.

Dette skyldes ikke alene de gode melodier, men også bare hvor godt det hele swinger, hvilket nok særligt hjælpes på vej af sangenes komponist, Hans Henrik Ley & Christian Sievert, som også begik sig med henholdsvis jazzmusik og bossanova.

Men måske det allerbedste og smukkeste ved Bennys Badekar, er alt hvad den beskriver, repræsentere og stråler af.

Dette er nemlig den rene fantasi og her ment barnets fantasi, som stråler ud af både Bennys leg på havets bund, filmens tegnestil og noget nær alt andet i filmens 41 minutter. Jeg kæmper personligt meget med på at finde andre danske film, som hylder barnets fantasi eller bare fantasi helt generelt, lige så godt som Jannik Hastrup & Flemming Quist Møller, gjorde det med Bennys Badekar.

Alene denne linje i Blækspruttesangen, siger det hele; At bestille noget, er ikke noget for mig. For jeg har det bedst, når det hele er en leg.

Så ja, alt i alt, er Bennys Badekars skønhed, faktisk blot blevet større i de 51 år der er gået siden den udkom og fortsat stråler filmen smukt som et mesterværk indenfor tegnefilm, et mesterværk indenfor familiefilm og et af de helt store mesterværker indenfor dansk film, helt generelt.

Bennys Badekar får 6/6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

Dirty Dancing

Nicolai har denne gang anmeldt af de største filmklassikere fra 80’erne og en på alle måder skøn og dybt underholdende kærlighedshistorie, som fortsat holder smukt den dag i dag.

Grandmother

Veteranen Charlotte Rampling og det unge talent, George Ferrier, gør familiedrama til en særlig oplevelse.
Tabuer, der er svære at snakke om, tages hånd om, og gøres hådgribelige og forståelige i Grandmother.

Utøya 22. juli

Nicolai har denne gang anmeldt en af nyere tids vigtigste film om en af nyere tids største menneskelige tragedier.
Det er ikke nemt, men dog nødvendigt at se, for at vide hvad der skete og hvorfor det aldrig må ske igen.

Murina

Murina er velspillet drama med flotte og imponerende skuespilpræstationer. Om en nederdrægtig patriark af en far, en underdanig mor og en teenagedatter, som har fået nok.

Don’t Make Me Go

Kræftsyg far og datter på road trip sammen, for at genforene hende med hendes forsvundne mor. Det lyder som amerikansk sødsuppe, men Don’t Make Me Go er sød, sjov og rørende, og en kæmpe anbefaling herfra.

Resten af livet

Nicolai har denne gang anmeldt en smuk, hjertevarm og samtidig hjerteskærende dansk film om behandling af sorg og savn og hvorfor det er vigtigt at gå igennem sorgen og savnet, fremfor at fortrænge det.

Den satans familie

Baest-dokumentaren bliver anmeldt igen.
???
….fordi de har udviklet sig til en helt anden størrelse, end da den kom på dr.dk i 2019.
De er mere relevante nu, end nogensinde før. En maskine der tromler hærgende henover pandemi, landegrænser, og emsige kritikere.
All hail!