Begærets Dunkle Mål

Picture of Louis Bess

Louis Bess

Originaltitel: Cet obscur objet du désir
Instruktør: Luis Buñuel
År: 1977
Genre: Drama

Navnet Luis Buñuel tror jeg for de flestes vedkommende er et af de navne virker ganske velkendt for de fleste filmentusiaster, da man formentligt er stødt på det på diverse lister over store filminstruktører fra det tyvende århundrede. Dog tror jeg også at det er et de navne som for mange, især blandt min egen generation, blot er blevet det, altså netop et navn på en liste, sådan var det ihvertfald for mit eget vedkommende indtil jeg for et par måneder siden besluttede mig for at dykke ned i den såkaldte ‘surrealistiske films faders’ oeuvre og jeg må erkende at det har bragt mig til nogle særdeles fascinerende filmoplevelser. Derfor har jeg besluttet mig for de kommende par uger at skrive et par ord om nogle af de af hans film der har fascineret mig mest, det skal lige nævnes at det desværre kun er et begrænset antal af hans film der er tilgængelige herhjemme, så det har derfor også haft noget at sige i forhold til de film jeg har udplukket.

Og hvor er så et oplagt sted at starte hos den spanske auteur, hvis karriere strakte sig over godt halvtreds år og medbragte sig cirka lige så mange film, ja nogle ville jo nok mene at det mest oplagte valg ville være hans første værk Den Andalusiske Hund(1928), der også er at finde blandt hans mest kendte, især på grund af dens ikoniske åbningsscene der indebærer et øje og en barberkniv, og den film skal jeg da helt sikkert også få nævnt en masse gange i løbet af disse kommende skriverier om Buñuels værker. Men jeg har nu derimod besluttet mig for at starte ved slutningen af mandens karriere, nemlig med hans allersidste film Begærets Dunkle Mål(1977), som også er en de af hans film jeg finder mest interessant.

For jeg synes at netop dette værk opsummerer Buñuels stil og tilgang til filmmediet ganske fint, for hvor mange nok umiddelbart vil associere Buñuel med de surrealistiske film han lavede med Dali i slutningen af 1920’erne der var ganske banebrydende i forhold til hvad man kunne bruge det på dette tidspunkt forholdsvist nye medie til rent kunstnerisk, så er Buñuel for mig også en af de instruktører der ældede som en god spansk rødvin og som for alvor i slutningen af sin karriere formåede at raffinere sit filmsprog.

Buñuel var 77 år gammel da han i 1977 laver sin sidste film Begærets Dunkle Mål og stod altså på dette tidspunkt bag en af de nok mest begivenhedsrige karrierer i filmhistorien, han var gået fra som ung at have været en del af de surrealister der ændrede måden at se på kunst på, med et mål om at nå ind til underbevidstheden for at forstå menneskets handlinger, til grundet sine markante holdninger at flygte fra Francos Spanien og leve godt tyve år eksil i Mexico, hvor filmkulturen var ganske anderledes end i Europa, en begrundelse for at hans film i denne periode var betydeligt fattigere hvad angår surrealistiske stiltræk. Han vendte dog tilbage til de surrealistiske rødder, da han i 1960 vender hjem til Europa og får en kunstnerisk genopblomstring i hans karrieres efterår.

 Og det kulminerer altså med Begærets Dunkle Mål i 1977, en film der fortæller historien om kærlighedsforholdet mellem den aldrende patriarkalske figur Mathieu og den unge jomfruelige Conchita og ved hjælp af Buñuels surrealistiske træk formår at blive et fremragende studie af det mandlige begær.

Filmen fortæller sin egentlige historie om de tos forhold gennem en rammefortælling hvor Mathieu (spillet fortrinligt af Fernando Rey, der her spiller med sin fjerde og sidste Buñuel film) sidder i en togkupé på vej fra Sevilla til Paris, fortæller historien om hans forhold til Conchita til et ganske broget klientel bl.a bestående af en dommer og dværg der arbejder som psykoanalytiker. Ved hjælp af denne rammefortælling gøres det altså klart for seeren at begivenhederne vi præsenteres for i historien om Mathieu og Conchita er en afspejling af Mathieus syn på begivenhederne. Dette synes jeg er et fremragende træk fra Buñuel, da det giver ham mulighed for at kunne bruge hans surrealistiske elementer uden at vi som seere er tvivl om at det afspejler noget indre i Mathieu, som ellers ville have været svært at fortælle.

Dette kommer tydeligst til udtryk i filmens primære surrealistiske element, nemlig valget om at lade Conchita-karakteren spille af to forskellige skuespillerinder, Carole Bouquet og Angelina Molina. Her drager Buñuel tråde tilbage til Freuds Madonna/luder-kompleks, der i sin enkelthed koger det mandlige begær ned til at en mand enten drages af det jomfruelige ved en kvinde og forføres af en mere sensuel og forførende side. For hvor Bouquet spiller den jomfruelige side af Conchita-karakteren er Molina modstykket og hele filmen igennem skiftes der altså løbende mellem de to skuespillerinder. Dette er efter min mening en geni-streg fra Buñuels side til at nå dybt ind i Mathieus begær, men grunden til at det fungerer så fremragende er også at Conchita-karakteren er ganske velskrevet, hendes dragelse af Mathieu bunder i hans dragelse hende, og som hun selv formulerer det, så snart hun bliver opnåelig for ham vil hans dragelse forsvinde og altså gnisten mellem dem ligeså. Derfor er deres forhold fanget i et komplekst paradoks, der uden at spoile for meget kulminerer fremragende i filmens tredje akt.

Denne præmis er for mig filmens helt store styrke, men det er Buñuels raffinerede film-håndværk der binder det hele sammen og får det til at gå op i en større helhed, for en mindre dygtig film håndværker havde måske fortabet sig i at bruge ekspressive genretræk til at få disse elementer frem, men det er for mig netop Buñuels subtilitet der får disse ret vilde dramaturgiske træk til at fungere, noget man vel kækt kunne kalde Buñuels diskrete charme. For hele filmen igennem er filmsproget ganske roligt, med langsomme panoreringer og ikke specielt provokerende klip og dette spiller også godt ind i filmens tematikker om borgerskabets indre uro i kontrast til den mere eksplicitte der findes i de øvrige sociale lag, hvilket kommer til udtryk i filmens miljøbeskrivelser at terrorangreb rundt i gaderne, som samtidigt virker distanceret fra de mest centrale karakter, men lige så stile gennem filmen flyder ind i karakterernes indre uroligheder.

Kort sagt udmærker Begærets Dunkle Mål sig i at udstille det mandlige begær fremragende, ved subtilt at tage os ind i hovedet på sine karakterer ved hjælp af surrealistiske træk, det er for mig et fremragende eksempel på hvor fantastisk filmmediet er til portrættere nære, underbevidste, menneskelige træk på en subtil måde og er hele vejen et vanvittigt gennemført værk og et smukt punktum på Buñuels vanvittige karriere som jeg vil glæde mig til at dykke mere ned i henover de kommende par uger.

Begærets Dunkle Mål får 6/6 hamre:
🔨🔨🔨🔨🔨🔨

Seneste

Trois Amies 

Instruktør: Emmanuel MouretÅr: 2024Genre: Drama.Biografpremiere: 03/07 Kærlighed (her ment den romantiske slags), kan være svært at være i og svært at håndtere. Dette kan måske lyde som

Mickey 17

Rober Pattinson bli’r slået ihjel igen og igen på et skørt rumeventyr, som bl.a. blander sci-fi, komedie og action sammen i en stor pærevælling…. – på den fede måde!
René anmelder Mickey 17 på 4k!

Materialists

Nicolai har denne gang anmeldt en romantisk komedie om matchmakeren Lucy, som pludseligt går i gang med at vælge en romantisk partner for sig selv, hvilket er svære end som så.

Materialists, er ikke nødvendigvis den romantiske komedie man regner med at se, men den fungere dog alligevel på dens egen præmisser og kan godt anbefales.

Novocaine

Jack Quaid er likeable som aldrig før, i rollen som den (næsten) helt normale bankmand, som må ud på en farlig færd, for at redde hans drømmepige.
René Buchtrup anmelder actionfilmen Novocaine på 4k:

F1

Nicolai har denne gang anmeldt en stor og meget ambitiøs film om Formel 1-racerløb, Der hvor filmen virkelig levere, er når der races og der hvor den til tider kommer til kort, er når der ikke races.

Men, F1, kan dog stadigvæk varmt anbefales at opleve i biografen.

The Monkey (4k UHD)

Hvis du er til tossede og fuldstændigt gakke abekattestreger, så er The Monkey måske lige noget for dig!
En gyserkomedie, som ikke tager døden for seriøst og hvor man griner af folk der bli’r splattet på stribe!
René Buchtrup anmelder Stephen King-filmatisering her på 4k ultra hd!

Hjem kære hjem

Nicolai har denne gang anmeldt en film om den nyansatte hjemmehjælper, Sofie, der både skal finde tid og overskud til det arbejde og til sin 10 årig datter.

Hjem kære hjem, er et stort, smukt, rørende og yderst menneskeligt mesterværk, af den slags som ikke så tit kommer i biografen.

A Complete Unknown

Man lærer aldrig rigtigt hovedpersonen i denne film at kende. Han forbli’r kort sagt A Complete Unknown… på den mystiske og interessante måde. Timothée Chalamet ER Bob Dylan og han gør det formidabelt. Lige så formidabelt er både billed – og lydkvaliteten på denne 4k-udgivelse og hele anmeldelsen kan du se HER: